Els grafits han accelerat la seva degradació en els darrers quatre anys.

TW
0

Ara fa quatre anys, els millors especialistes es reuniren amb membres del Patronat de la Fundació Miró per abordar la problemàtica dels grafits que Joan Miró pintà al seu gran estudi de Son Boter. Ja llavors, necessitaven mà de metge. Eudald Guillaumet, especialista en tractament de pintures murals, debaté la qüestió al costat de Vinizio Fourlan, Massari, Ignasi Millet, Pilar Sedano i altres experts en la matèria.

Bona part del projecte de restauració que prest es posarà en funcionament ha sorgit de les conclusions extretes d'aquestes reunions, en les quals es llistaren els principals punts a tenir en compte: la fragilitat i inadequació del suport dels grafits, la paret emblanquinada amb calç; i els elevats índexs d'humitat de l'edifici, factor essencial en el procés de degradació de l'obra.

Coordinat per José María Pardo, el projecte de restauració serà executat principalment per Guillaumet, un dels noms més destacats en el món de la restauració mural que ostenta en el seu currículum treballs per Llatinoamèrica i incursions en les principals pintures rupestres europees. Encarregat a Mallorca d'altres tasques de restauració, l'autor explicà a Diari de Balears que els treballs a Son Boter estan a punt de posar-se en marxa. Fer-ho, apuntà, és urgent: «en aquests quatre anys s'ha accelerat considerablement el procés de degradació dels grafits».

Segons indicà, «el principal problema dels grafits són les alteracions dels índexs d'humitat. Per això és natural aquesta major degradació: des del moment en què varia el nivell d'humitat relativa es produeix una alteració negativa per als grafits».