La Llonja es vesteix de l'art figuratiu «més espiritual» d'Àngel San Martín

Els cicle «Trajectòries» s'inaugurarà demà amb una mostra del pintor palmesà

Àngel San Martín, amb una de les seves pintures primerenques. | T.M.

TW
0

L'anomenat «art figuratiu» de l'artista Àngel San Martín, arriba a la Llonja de Palma per encetar el cicle Trajectòries. Del 1970 al 2000 que, com recordarà el lector, exhibirà l'obra de sis artistes plàstics que tenen com a denominador comú el lloc de procedència. Nascuts tots ells a Mallorca en els anys cinquanta, els pintors que formaran part de Trajectòries al llarg dels pròxims sis mesos, iniciaren les seves respectives carreres a partir de la dècada dels setenta.

D'ençà aleshores, cada un dels pintors (San Martín, Vicenç Torres, Ramon Canet, Pep Canyelles, Joan Bennàssas i Gerard Matas) han seguit els seus propis camins tot creixent com artistes i ramificant-se en múltiples variacions, molt més «espiritual» en el cas de San Martín.

Amb un total de cinquanta pintures, demà a les 20.00 d'horabaixa s'inaugurarà la primera de les mostres d'aquest cicle, impulsat per l'àrea de Cultura del Govern balear amb la ferma voluntat d'acostar l'espectador a la producció pictòrica de l'illa dels darrers 30 anys a través dels artistes més representatius, «de gran pes cultural i que encara tenen coses a dir». Un doble objectiu es persegueix amb aquest seguit de mostres, la darrera, prevista per al 27 de juliol "just abans d'iniciar les obres de restauració de la Llonja. Segons declarà ahir durant la presentació el director General de Cultura, Pere Muñoz «per un cantó, feim un repassada per la trajectòria dels pintors i de l'altre, els facilitem el camí per a la seva projecció exterior».

De moment, i fins el proper dia 2 d'abril, la Llonja acollirà l'obra d'un autor que en els inicis imprimí els seus primers quadres de trets expressionistes "tot centrant-se en la força dels personatges com toreros i figures eclesiàstiques, a qui retratà amb ironia" i que ha anat evolucionant fins dotar les pintures d'un «realisme poètic». El pintor experimentà posteriorment, la «puresa de la natura», tal i com manifestà el mateix artista.