Segons alguns devia ser en aquestes dates, és a dir, el
començament de l'estiu, quan Ramon Llull ven els béns que posseeix,
manco una petita part que deixa a la seva dona, Blanca Picany, i
als seus dos fills i decideix entregar-se a la vida religiosa.
S'havia casat el 1257 i al llarg d'aquells sis anys havia dedicat
tots els seus moments d'esplai a compondre cançons trobadoresques
per a les seves nombroses amants. El drama familiar, com diu un
dels seus biògrafs, devia ser intens. Ramon Llull se'n va de
Mallorca i viatja per Catalunya i Provença. Llavors fa el
pelegrinatge a Sant Jaume de Galícia. Retorna a Barcelona i parla
amb Sant Ramon de Penyafort, que li recomana que torni a Mallorca.
Tanmateix, encara que viu un breu temps a casa seva i fa estudis
d'àrab, llatí i filosofia, decideix de fer ermitatge a la muntanya
de Randa i allà estant creu rebre una il·luminació divina.
Aquesta conducta familiar, avui clarament censurable, totalment
injusta des dels esquemes femenins actuals, tenia precedents en
altres religions, per exemple en el budisme. Buda estava casat des
dels setze anys amb una al·lota de la nissaga dels Sakyas, però era
un príncep i no podia seguir el costum de la poligàmia. Més envant,
però, se'ns parla d'una segona esposa dels primers temps anteriors
a la seva conversió. Es tracta de Yasodhara, a la que va veure
només una vegada des que se separà d'ella. La va veure quan morí el
rei, son pare, Suddodana. La saludà, va fer que ella li retés
homenatge com a sant i Yasodhara, resignada, així ho va fer.
Llavors s'acomiadà d'ella i ja no es veren mai més. Això vol dir
que el matrimoni, segons aquells religiosos, era incompatible amb
la vida espiritual. Encara és molt més gràfica la història d'un
deixeble de Buda, Udaka, a qui anà a retrobar la seva esposa, amb
un infant petit a l'esquena. Udaka no es va commoure gens ni per la
seva muller ni per la criatura i no li va voler dirigir la paraula.
Aquella dona, desesperada, el seguí i li digué que estava
arruïnada, que ben prest moririen de fam perquè no hi havia a la
llar ni llet ni arròs. Però Udaka callava, la mirava per damunt de
l'espatla i no responia. Aleshores la dona digué que si no li feia
cas llançaria el seu fill als xacals. Udaka restà silenciós encara.
Només quan la dona, vençuda, començà a marxar, ell, des de la
distància, digué en alta veu: «Els homes savis abandonen els seus
pares, les seves esposes i els seus fills... Encara que jo sapigués
que de veritat el nin ha de ser llançat als xacals, mai no tornaria
jo al teu costat...». I diuen que Buda va fer elogis de la
determinació del seu deixeble que havia estat capaç de rompre les
cadenes amb la seva família com «un elefant potent que trenca els
fermalls i fuig del seu amo...». Avui, això és evident, les coses
les veim des d'altres punts de vista i hi ha una moral moderna que
defensa primer els drets de les persones i després les idees
personals.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.