Neix Rudolf Diesel (1858)

TW
0

Neix a París l'inventor alemany Rudolf Diesel, puix els seus pares són alemanys i ell seguirà aquesta nacionalitat. Fa els seus estudis a França i Alemanya i el 1890 fa experiments amb motors de combustió interna. El 1897 tenia a punt els primers enginys del que després seran anomenats motors dièsel. Havia substituït el sistema d'inflamació de la mescla combustible-aire, d'una espurna elèctrica per la calor produïda en la compressió d'aquella. Així, l'energia de la força comprimida es converteix en calor i d'aquesta manera la temperatura de la mescla es pot elevar fins al punt que tenia lloc aquella inflamació. Però Rudolf Diesel no era ric sinó tot el contrari i hagué de cercar finançament per posar en pràctica aquelles experiències i trobà suport en un fabricant de cervesa de Saint Louis, als Estats Units, suposam que d'ascendència alemanya. El primer motor dièsel es construí, per tant, a Nord-amèrica i des d'allà, la fama del nou enginy en poc temps es va estendre a tot el món. I és que el motor dièsel podia emprar castes més feixugues de petroli, és a dir, querosen en lloc de benzina, amb el qual canvi s'aconseguia un combustible més barat i menys inflamable i per això més segur. Resultà impropi per als automòbils lleugers i per als primers avions Wright però es demostrà que era excel·lent per als camions, camionetes i vehicles de transport feixuc. Per altra banda, gràcies al motor dièsel les locomotores i els vaixells feren servir petroli en lloc de carbó, de forma especial entre les dues guerres mundials. L'any 1913 els almiralls de la marina britànica demanaren la presència de Rudolf a Londres per tal de fer-li consultes i una poderosa oferta. De viatge, en el canal de la Mànega, el 30 de setembre de 1913, caigué per la borda de la nau i s'ofegà. Així com estaven les coses en aquell moment, a dues passes del 1914 i de l'esclat de la primera guerra mundial, també anomenada la Gran Guerra Europea, el vel del misteri és inevitable. No oblidem, per exemple, que els motors dièsel mourien els tancs, un dels invents de guerra més decisius en la victòria del Regne Unit. Morí Diesel d'accident o se suïcidà? Fou un atemptat? Suposava una traïció ajudar els britànics quan ell era alemany? Supòs que aquesta és la cua de la present història que mai no es podrà aclarir. Però tancs i camions i altres vehicles per a feixugues càrregues tendrien un paper decisiu en aquella espantosa matança. Com explica Maurice Genevoix: «La nostra guerra... Tu i jo, alguns homes, potser els cent que he conegut, dèiem la guerra és això o allò. Tots comprenem i sabem. Explicam i jutjam a la mesura dels nostres pobres cervells. Us maten i és el més gran dels crims. Donau la vostra vida i sou els més dissortats. Tot el que sabem són els gestos que ens hem fet, els sofriments i les bromes, les paraules que deim, les cares que tenim entre altres cares, i la nostra mort... De fet, quasi res: Tres rialles en una petita foto, un viu entre dos morts...».

Va esser Rudolf Diesel el primer mort de la Primera Guerra Mundial?