El Carnaval a Ciutat de Mallorca (1798)

TW
0

El cronista explicava que «a instància del Capità General hi hagué curses en el Born, celebrades pels cavallers. El primer dia s'hi presentaren tretze parelles amb disfresses (hongaresos, turcs etc.); el segon catorze parelles vestides d'herba i el déu Bacus amb els seus atributs; els cavallers tiraven ous de colors a les senyores i aquestes a ells, tot fent, uns i altres, un passeig entorn del Born i, a la nit, dugueren el carro per quasi tots els convents de monges: el darrer dia anaren vestits a l'estil espanyol antic, tots endolats, el mateix que el Carro triumfal, precedint el Temps amb els seus ornaments i trofeus; a la nit feren el passeig per la ciutat amb torxes negres, i acabà aleshores aquesta estranya i lúgubre funció».

És evident que en el nostre Carnaval illenc, el més autèntic, la influència italianitzant era molt forta. Es tractava d'una festa mediterrània, apropada a Venècia i mil cops allunyada de les comparses pseudobrasileres i exòtiques que avui ens volen fer engolir i que ens fan perdre el caràcter propi d'altres èpoques. La paraula «rua», que significa en català antic «carrer», s'aplicà llavors a una festiva filera de cotxes que van fent voltes amunt i avall d'un carrer. En aquest cas, carrosses, amb motius originals o simbòlics. Anar a rues vol dir anar en colla, puix cada carruatge portava la seva gent. El que celebram, més que «rua» és «corrua», és a dir, «munió de persones, carruatges etc. que avancen uns darrere els altres formant una llarga filera. I per això diuen «anar en corrua» o «anar corrua feta»...Però a més dels carruatges festius i dels ciutadans disfressats hi havia també, i això es podria restaurar, la figura d'En Carnestoltes, que era un ninot de palla que durant aquells dies es posava en finestres i balcons i es cremava el darrer dia. D'aquesta manera, cada casa, aportava també el seu enginy a la celebració. Tot seguint amb aquella moda italianitzant, confirmem que la nostra disfressa tradicional era, entre altres fantasies del món màgic o del món naturalista i vegetal, la clàssica careta de cartó pedra i un llençol cobrint tot el cos. Aquesta careta podia esser de monstre, de dimoni, de llop, d'ocell...i el llençol evolucionava cap a teixits més ornamentats, capes de vellut, túniques amb filigrana, etc. I sense sortir d'aquelles influències genoveses, napolitanes, venecianes o romanes, deim, com a curiositat, que tenim a Palma un carrer ben carnavalesc, el carrer de Sant Feliu, més conegut popularment com carrer de «Ses Carasses», doncs això és el que veim a portes i finestres d'un casal senyorívol i devuitè que dóna a tal via pública, estreta i cèntrica, fesomia pròpia.