La Sala proposa que el professor humanista mossèn Nicolau Joan,
que és també capellà, rebi una subvenció oficial, sempre que la
nòmina anual no passi de les vint-i-cinc lliures...
«Que com mossèn Nicolau Joan, prevere, que és home molt discret
i científic, ha ofert a precs d'algunes persones cobejoses
d'adquirir ciència, que si li fan avinent alguna subvenció o paga,
ell, contínuament, llegirà cada dia a la casa de la Sala dels
Jurats d'aquest Ajuntament, retòrica i poesia per tal de donar
instrucció als fills dels homes d'aquest Regne».
És el cas de sempre. Els llumeners de la ciència no tenien un
sou d'acord amb els seus esforços. Temps difícils que revaloraven
els mecenes. Però què era això dels mecenes? Avui i ahir es fa
servir aquest nom com a sinònim de protector de les lletres i les
arts. La paraula té l'origen en el cavaller romà així anomenat,
nascut a Arezzo, que aprofità la seva influència amb l'emperador
August per afavorir les lletres i les arts. Virgili, Horaci i
Properci reberen els seus beneficis i favors. Morí l'any 8 després
de Jesucrist. Tornem però a la situació dels nostres savis i llecs
en els segles XV i XVI, és a dir, durant el Renaixement.
En aquest temps, les noves idees desafien les concepcions
medievals. Els artistes del Renaixement han vençut la vergonya de
contemplar la nuesa del cos humà i els aspectes més ardits de la
natura. L'home esdevé el centre de totes les visions i de tots els
llenguatges. L'amor a la ciència substitueix l'excessiva
religiositat dels segles precedents. Així, la ciutat de Florència
es converteix en la gran seu de l'humanisme, sota el govern dels
Mèdici, uns mecenes incondicionals. És una època de savis
multidisciplinaris i famílies poderoses. Mecenes famosa fou, per
exemple, Isabel d'Este, esposa del príncep de Màntua, Francesc II.
Aquesta dama presidia sales que varen atreure artistes i escriptors
de tot Itàlia. Dins aquest esperit, els homes i les dones del
Renaixement gaudien d'una confiança que els feia aspirar a
conèixer-ho tot. La persona culta de l'època desitjava, doncs,
noves experiències artístiques i científiques i explorar totes les
branques del saber.
Dins aquest ambient, profà, hauria de sorgir, per força, els
fenòmens de la reforma protestant i de la contrareforma catòlica.
Però l'una i l'altra prenien llum de les noves idees, dels nous
raonaments. La religió cristiana s'obria, doncs, a la modernitat,
és a dir, a la fam de coneixements i la polèmica filosòfica. Dins
aquest marc hi haurien de situar, segurament, mossèn Nicolau Joan,
que no pretenia, com Ramon Llull, formar missioners sinó
intel·lectuals, i en el millor dels casos, savis.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.