El comunicat
«La segregació escolar al municipi de Palma és un fet que ja ningú pot amagar. La denúncia pública que des de fa temps feim des de la 'Xarxa contra la segregació escolar a Palma - Per la inclusió real' ha fet evident que a un 22% dels centres escolars del nostre municipi es supera la xifra màxima d’alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) que marca l’actual normativa d’escolarització. Són escoles on s’aplega un nombre significatiu d’alumnat provinent de situacions de vulnerabilitat social o econòmica, migrant o amb altres característiques que interfereixen en el procés d’aprenentatge. Aquests centres contrasten amb altres en els quals es dóna la situació contrària. Centres en els quals la diversitat és molt baixa i l’acollida de l’alumnat vulnerable, també.
Si abans parlàvem d’un 22% de centres, aquesta xifra puja al 97% si ens fixam en l’incompliment de l’article del decret d’escolarització que fixa en un 10% les diferències que hi poden haver entre els centres d’una mateixa zona escolar quant a escolarització d’alumnat NESE.
Amb tot aquest panorama, en el qual ni l’anterior Conselleria d’Educació ni l’Ajuntament de Palma varen saber posar les primeres pedres per iniciar la seva resolució, tenim que la nova Conselleria d’Educació ha anunciat mesures en el marc del nou projecte de decret d’escolarització (esborrany+memòria) que només poden servir per agreujar el problema.
La possibilitat que s'atorguin punts a alumnes en el procés d’escolarització pel fet que els seus progenitors hagin estat antics alumnes d’un centre només fa que afavorir les actuals dinàmiques segregadores, facilitant l’accés als centres del mateix tipus d’alumnat que ja tenen.
La idea de delimitar les zones escolars a cada municipi a una zona escolar única com proposa la memòria de la proposta de decret tampoc no facilita la solució de l’actual problemàtica al municipi de Palma, sinó que l’empitjora, ja que assegura la mobilitat de determinat tipus d’alumnat i no d’altre.
El que necessita el nostre municipi és un estudi ben fet, amb assessorament de persones que hagin participat en experiències d’èxit per fer una proposta de nou mapa escolar i nova zonificació amb una voluntat clara de resoldre l’actual problemàtica de segregació escolar al nostre municipi.
En aquest tema la voluntat no es mesura en paraules sinó en les mesures que es prenen. Bé faria la Conselleria en informar-se, revertir les seves propostes segregadores i posar en marxa altres mesures que està estudiat que funcionen.
En aquesta línia, la nostra xarxa ja ha suggerit diverses idees que no podem més que recomanar a l’actual equip de la Conselleria d’Educació:
El primer que fa falta és honestedat. Posar la problemàtica damunt la taula i crear un clima per implicar tota la comunitat educativa en una solució de consens.
S’ha d’actuar a l’inici de l’escolarització, posant els recursos necessaris per fer una escolarització equilibrada de l’alumnat amb necessitats de suport educatiu entre les
diferents escoles del seu entorn. Això implica recursos per fer entrevistes a les famílies abans de l'escolarització, per evitar la segregació escolar que actualment pateix l'alumnat. Cal acompanyar a les famílies per evitar les desigualtats socioculturals a l’hora de realitzar els processos d’escolarització.
S’han d’oferir més places públiques -i construir noves escoles- i s’ha d’assegurar la plena gratuïtat dels centres concertats.
S’ha de tancar l’arribada de nou alumnat NESE als grups que ja superen la quota màxima. I, per acabar aquesta llista de propostes, un nou decret d’escolarització hauria d’assegurar una reserva real de places per alumnat d’incorporació tardana a tots els centres. Així, des de la Xarxa contra la segregació escolar a Palma - Per la inclusió real, demanam que s’aturi la tramitació del nou decret d’escolarització, la retirada del text, que s’estudiïn mesures per fer front a la segregació escolar a qualsevol municipi de les Illes Balears i que s’incloguin en qualsevol nova normativa relativa a escolarització que es pugui fer».
6 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
DestruÑo, et refereixes al dret a la no integració o a la ignorància lingüística ! Retorna a la caverna troglodita d,on han vengut, que aquí apostem per un futur en positiu !
Em sembla que ho diuen prou clar: el govern no treballa en favor de la inclusió social i lingüística dels nostres infants. No en tenen ni idea del paper fonamental de l'escola en qualsevol societat. És molt perniciós tenir uns governants classistes, que no creuen en la igualtat d'oportunitats i que, en comptes de voler la cohesió de la comunitat, fan tot quant poden per destruir-la. PS1. Suport als docents sempre. PS2. A veure si deixam descansar l'OCDE, que ja deuen estar ben marejats.
Quan s’admet que puguin ocupar un lloc de feina de cara a la gent en general, persones incompetents en una de les llengües oficials, s’està fent un atemptat contra els drets lingüístics de tots, i un atemptat contra els drets laborals de la gent que, … ... perquè ha estudiat aquí, o perquè s'ha esforçat en aprendre-les de gran, les coneix i les entén sense problemes, i que ha de veure que llocs de feina que haguessin pogut ocupar ells són ocupats per gent que n’és incompetent.
Baleares, según la OCDE tiene la peor educación de Europa. La peor. No hace falta ser catalanista, para darse cuento que esos resultados se deben a la imposición lingüística . Dos medidas necesarias. Final de la imposición y libertad de elección de centro. Que no nos pisen nuestros derechos.
Quan hi ha alumnes amb necessitats especials en una escola, la comunitat educativa sencera ha de fer una acceptació i una adaptació a tals necessitats. I això, amics meus, ha estat sempre una gran dificultat per a les famílies i alguns professors. No les accepten i les volen fora, creant ells mateixos, problemes i enfrontaments per que les integrin en altres centres. La societat amaga als deficients físics, sensorials, mentals...etc. A dia d'avui, això NO se pot permetre. Una societat oberta ens permetrà a TOTS ser mes realistes i humans. La perfecció NO EXISTEIX. Obriu els ulls.
La imposició del català va promoure mes que res la segregació social. Cap persona intel·ligent vol que els seus fills estudiïn només en un idioma … IDo tots a escoles privades e internacionals … demà els grans llocs de feina per ells.