TW
0

El Consell de Mallorca, amb motiu del Dia Nacional de les Llengües de Signes, reivindica les llengües de signes en l’exercici dels drets, deures i llibertats de les persones sordes i persones amb sordceguesa, com a garants de la seva participació igualitària en la vida democràtica.

Enguany, amb el lema 'Llengües de signes per a una vida plena', la institució insular convida a l’ús de la llengua de signes «en tots els àmbits». Aquest dimecres, el conseller de Presidència, Javier de Juan, la consellera de Drets Socials i presidenta de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials, Sofia Alonso, la presidenta de l’Associació de Persones Sordes de Mallorca, Ana Maria Ruiz Cordero, i el vocal de la junta directiva d’aquesta associació, Llorenç Tortella, han assistit a la penjada de la banderola al Palau del Consell. Durant aquesta setmana la institució insular emetrà per les seves xarxes un vídeo explicatiu que també es podrà veure a la seu del Consell.

La Llei 27/2007 reconeix les Llengües de Signes Espanyoles i regula el dret al seu aprenentatge, coneixement i ús, i estableix i garanteix els mitjans de suport a la comunicació oral de les persones sordes, amb discapacitat auditiva i sordcegues. D’altra banda, la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de Reforma de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, a l’article 19, sobre els drets de les persones dependents, afirma que les administracions públiques garantiran el seu ús i que haurà de ser objecte d’ensenyament, protecció i respecte. La nostra societat i les nostres institucions es comprometen tant a promoure l’aprenentatge i coneixement de les llengües de signes espanyoles com a garantir-ne el seu lliure ús en tots els àmbits de la vida.

La Convenció sobre el dret dels infants estableix en els seus articles 28 i 29 el reconeixement de tots els Estats Membre del dret de l’infant a rebre una educació de qualitat, gratuïta i obligatòria. L’accés a l’educació dels infants sords en igualtat de condicions que la resta d’iguals, per tant, és un dret indiscutible que, en el cas dels infants sords, implica incloure la llengua de signes en el sistema educatiu des d’un enfocament bilingüe-bicultural, basat en el coneixement i l’ús de la llengua de signes i la llengua oral del territori com a llengües vehiculars.