Els ciutadans extracomunitaris que viuen a les Illes es podran beneficiar del descompte del 50% que tenen els residents comunitaris per viatjar en avió o vaixell entre illes o a la Península. Així ho preveu per primer pic el projecte de pressuposts generals de l'Estat, que acaba d'aprovar el Govern espanyol. Però l'ampliació del descompte no entrarà en vigor l'1 de gener amb els pressuposts, sinó l'1 d'abril, segons figura en una disposició addicional del redactat, i no afectarà tots els extracomunitaris que viuen a les Illes, sinó només aquells que acreditin cinc anys de residència continuada a l'Estat:uns 80.000.
L'entrada dels extracomunitaris com a beneficiaris del descompte ha estat exigida històricament per entitats socials, tots els partits de les Illes, el Parlament i, fins i tot, governs anteriors, però si ara s'aplicarà no és per les exigències d'aquests, sinó per "harmonitzar" la legislació espanyola amb la normativa europea sobre lliure circulació de personal, segons es reconeix en els pressuposts de l'Estat.
Fins ara, només es beneficien del descompte els residents a Balears (també a les Canàries, Ceuta i Melilla) que són ciutadans espanyols o de la resta de la Unió Europea, com també d'estats que han signat l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu (Noruega, Islàndia i Liechtenstein)i de Suïssa. Per tant, els residents extracomunitaris en queden exempts. A partir de l'1 d'abril, però, també se'n beneficiaran els ciutadans de tercers països, que siguin "residents de llarga durada" i que acreditin la seva condició de residents a les Illes.
La legislació espanyola fixa que els "residents de llarga durada" són aquells que tenen una autorització (targeta de resident de llarga durada) per residir i treballar a l'Estat de manera indefinida i en les mateixes condicions que els espanyols. Tot i que són diversos els supòsits per obtenir aquesta autorització, el principal és "haver residit legalment i de manera continuada en territori espanyol durant cinc anys". A les Illes hi ha actualment 64.632 persones en aquesta situació, un 28,22% dels 229.065 estrangers que hi viuen de legalment.
El descompte encara s'amplia a un segon col·lectiu d'immigrants: els familiars de comunitaris que tenen dret de residència o dret de residència permanent. Com abans, es tracta d'una autorització (targeta de residència permanent de familiar d'espanyol o de la UE) que obtenen els extracomunitaris familiars d'un comunitari quan acumulen cinc anys de residència a l'Estat. A les Illes hi ha ara 16.004 extracomunitaris amb règim comunitari.
Així, per tant, seran 80.636 els immigrants extracomunitaris que es podran beneficiar del descompte des d'abril. Però en quedaran fora 32.812 que tenen residència temporal, a més dels que estan en situació irregular, uns 20.000, segons el Govern.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.