Les escales de l’Auditori varen quedar petites per acollir les 300 persones que assistiren a la lectura. | Guillem Mas - G.Mas.

TW
14

Es reactiva la Plataforma per l'Educació de Manacor. Les retallades a les escoles i les rebaixes lingüístiques del Govern de José Ramón Bauzá han propiciat que l'ens, que nasqué fa cinc anys però que durant els dos darrers a penes ha tingut presència pública, reprengui ara l'activitat.

En aquest context, la plataforma dugué a terme dilluns vespre el seu primer acte públic, consistent en la lectura d'un manifest a favor de la llengua i de l'educació. Al voltant de 300 persones hi assistiren en senyal de suport. La professora de Secundària Marta Sanxo i la periodista Mercè Pinya llegiren el text, que reclama al Govern que no toqui el model lingüisticoeducatiu actual. El manifest comença recordant que "el coneixement del català, llengua pròpia de les Illes Balears, només es pot garantir a través de la immersió lingüística i la seva consideració com a llengua vehicular. És l'única manera de garantir el coneixement de les dues llengües oficials".

Els firmants consideren que "l'ensenyament en català ha de ser un dels principis actius per aconseguir una societat cohesionada, on no hi hagi cap tipus de separació d'alumnat per centres, o per raó de llengua, ni cap altre tipus de discriminació". "Aquest model educatiu ha contribuït a pal·liar el greu desequilibri que viu la llengua catalana respecte del castellà en els diferents àmbits d'ús social i ha mostrat la seva eficàcia en l'acollida i en la inclusió dels infants i joves nouvinguts. En definitiva, ha potenciat la cohesió dels nostres pobles i ciutats", hi insisteixen.

Notícies relacionades

La Plataforma exigeix al Govern "que no es faci cap passa enrere", alhora que fan una crida a la comunitat educativa i a tota la societat "a mantenir i a millorar en allò que calgui el llegat pedagògic de qualitat i d'identificació amb el país". "Cal que el Govern prengui nota dels milers de famílies catalanoparlants, castellanoparlants i de desenes de parles diferents que, en un percentatge del 93%, ha decidit escollir l'escolarització en català, defugint les disputes lingüístiques creades interessadament, i triant pel bé dels seus fills i filles: és millor aprendre dues llengües que una. Han escollit que José, Joana, Saïd, Nahuel i Patricia coneguin la llengua pròpia del lloc on viuen" , afirma el manifest.

El text també fa referència a les retallades pressupostàries del Govern. En aquest context, la Plataforma demana que s'aturin les que s'han efectuat fins ara i les que es tenen projectades, que s'augmenti la inversió en educació pública amb l'objectiu d'arribar al 7% del PIB, que es fomenti la col·laboració de la comunitat educativa (Apima, sindicats, etc.) amb l'Administració, que s'impulsin iniciatives de recuperació de l'alumnat i atenció a la diversitat, que es garanteixi una ràtio d'alumnes per aula i per docent "adequada", que es promogui una educació "inclusiva i no segregadora", i que s'asseguri una gestió "pública, democràtica, participativa i directa dels centres educatius".

Moviment social

Sindicats, Apima, claustres de centres educatius, empreses, entitats de diversa índole i ciutadans particulars s'han adherit i signat el manifest de la Plataforma. Quan es llegí, dilluns, les 300 persones que s'havien concentrat per escoltar-lo acabaren aplaudint i cridant "és un dret, és un dret!". La Plataforma nasqué fa cinc anys amb l'objectiu que l'Administració construís infraestructures educatives al municipi de Manacor.