Imatge d'arxiu d'un tren circulant. | R.L.

TW
8

Serveis Ferroviaris de Mallorca, empresa pública dependent de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient i Mobilitat, no podrà garantir el subministrament de combustible als trens a partir del mes d'octubre. Així ho va manifestar ahir el gerent de SFM, José Ramón Orta, qui va assegurar que la impossibilitat de contractar el servei de neteja de les estacions és "el menor dels problemes" que afecten SFM. "Hi ha altres dificultats que afecten la pervivència del servei. El Govern anterior no ens va deixar partides econòmiques lliures ni tan sols per contractar el subministrament de combustible per als trens", digué Orta, qui qualifica la situació de "dramàtica".

El gerent de SFM va explicar que "el contracte de subministrament de gasoil per als ferrocarrils acaba a l'octubre i, mentre no hi hagi una consignació pressupostària, no es pot contractar un nou subministrament". Orta es va reunir ahir diferents batles de la comarca del Raiguer per sol·licitar-los col·laboració en el servei de neteja de les estacions de tren de la Part Forana a l'espera que el vicepresident econòmic, Josep Ignasi Aguiló, desbloquegi les partides econòmiques pertinents. El gerent de SFM es va reunir així ahir amb els batles d'Inca, Muro i Santa Maria del Camí.

"El conseller Company està molt preocupat per la situació i està pressionant per tal de disposar de crèdit suficient, perquè creu en el tren i li preocupa la situació", va dir Orta, qui assegurà que "Company insisteix per desbloquejar partides essencials". Respecte del servei de neteja de les estacions de la Part Forana, el gerent de SFM sol·licita el compromís dels batles, sense contraprestació possible. "Com els compensarem? La nostra situació és dramàtica i, al cap i a la fi, és en benefici dels ciutadans, que són els qui al final utilitzen el servei", apunta Orta. "Deman disculpes als ciutadans, però la situació que hem trobat és dramàtica", afegí.

Compromís

El batle d'Inca, Rafel Torres, es va comprometre ahir davant Orta a assumir temporalment la neteja de l'estació d'autobusos i de l'entorn de l'estació de tren, inclosos els túnels que uneixen la part vella de la ciutat amb la barriada de Crist Rei. Així mateix, l'Ajuntament es farà càrrec del manteniment de la zona verda i dels jardins contigus a la via fèrria. L'edifici vell de l'estació de tren, que s'està reformant, i les andanes les seguiran netejant operaris de Serveis Ferroviaris, explicà Torres, després de reunir-se amb Orta.

El batle d'Inca qualificà de "deplorable" la imatge que ha ofert alguns dies d'aquest estiu l'estació de la capital del Raiguer. "He transmès a Orta que aquesta imatge no es podia repetir", va assegurar la primera vara. "El Consistori s'encarregarà de tenir-ho net, evidentment. La meva obligació és cercar el bé dels ciutadans", va remarcar Torres. En la trobada que varen mantenir, el batle Torres i Orta tractaren sobre altres actuacions a Inca pendents del vistiplau de SFM, com la construcció d'una nova tribuna al camp de futbol del CE Constància i els vestidors projectats a les instal·lacions esportives del Joventut Sallista.

Respecte d'aquests projectes, Torres assegurà que Orta li havia transmès que SFM "autoritzaria" la construcció de la tribuna del Constància i que executaria els nous vestidors. Orta i Torres també varen parlar de la possible cessió de l'ús de dos locals que són propietat de SFM a l'Ajuntament d'Inca. Es tracta de la primera planta de l'estació de tren i d'un magatzem pròxim. Torres es mostrà satisfet per les cessions: "Hem rebut demandes de diverses associacions que necessiten un local; ara els el podrem cedir", va indicar el batle.

El comitè d'empresa de SFM diu no a Orta

El comitè d'empresa de Serveis Ferroviaris remeté ahir un comunicat als mitjans de comunicació en què denuncien la gestió de l'actual gerent de l'empresa, José Ramón Orta. En primer lloc, els treballadors lamenten que José Ramón Orta no accedeixi a reunir-se amb ells fins al 19 de setembre, tot i que el comitè sol·licità la trobada dia 8 d'agost. En segon lloc, el comitè denuncia "la falta de neteja dels trens, les estacions i la resta de dependències de SFM". "Els trens i les andanes estan plens de brutor i fan pudor", assenyala el comitè.

Llocs de feina
Els treballadors també denuncien una resolució de l'empresa que els obliga a canviar contínuament de lloc de feina, cosa que suposa deixar trens i estacions "sense atenció al viatger". "Tot això s'ha fet sense negociar ni informar-ne el comitè d'empresa", afegeixen. En darrer lloc, el comitè s'oposa a la reducció de freqüències" que Orta ha insinuat.