TW
0

El Consell mantindrà els carrils actuals de l’autopista de Llevant al seu pas pel palau de congressos de Palma i per l’hotel annex, que es construeixen aferrats a la via. Just estrenyerà 20 centímetres cada carril per convertir aquest accés en una via urbana però que, en principi, absorbirà el mateix volum de trànsit.

Així ho indicà ahir el director gerent de la concessionària del Palau de Congressos SA, Mateu Crespí, durant una visita de les obres en la qual hi era present l’arquitecte del palau, Patxi Mangado, acompanyat per la presidenta de l’Associació Hotelera de Palma, Marilén Pol.

El cas és que la construcció d’una infraestructura de 60.000 metres quadrats, com és el cas del recinte congressual, no es pot ubicar davant una via ràpida com l’autopista d’entrada a Palma sense complir, almanco, unes mínimes prescripcions tècniques d’acord amb la normativa que hi marca Carreteres. Segons Crespí, entre un establiment turístic i la carretera és necessari "que hi hagi un espai alliberat". Afegí que en el cas del palau aquestes prescripcions, i per tant, aquest espai alliberat que en sortirà pel fet d’estrènyer els carrils, seran ben mínims. I és que, ara per ara, Crespí descarta tota possibilitat de soterrar l’autopista de Llevant, perquè no hi ha cap solució definitiva als accessos de Palma. No es preveu, ni tan sols, l’alternativa de reduir-hi el nombre de carrils.

Segons han confirmat fonts de Carreteres del Consell, la solució de llevar amplada a les voravies davant l’inconvenient que el palau i l’hotel acaparen part de l’autovia, és "tècnicament possible". No obstant això, afegeixen, no deixa de ser l’alternativa més fàcil. Les mateixes fonts afirmen que per ubicar una infraestructura d’aquest volum en una zona urbana, com és el cas del palau, basta "alterar" les alineacions dels vials. A pesar d’aquestes indicacions, el 25 d’abril de 2008 la Comissió Balear de Medi Ambient emeté un informe en referència a la modificació del PGOU de la façana marítima que obligava a incorporar-hi un estudi de mobilitat que inclogués totes les variables a considerar: transport públic (bus, tramvia...) i privat i connexió amb el port i l’aeroport.

Així mateix, s’hi recomanava la necessitat d’"estudiar més en profunditat" el fet que la modificació no preveiés passos a diferents nivells que uneixin la nova zona verda amb el passeig marítim, tenint en compte que un dels objectius de la façana marítima i del palau –encara que corresponguin a dues modificacions del PGOU distintes– és "obrir la ciutat a la mar". A continuació, l’informe de Medi Ambient afirma que "seria convenient estudiar la possibilitat de moderar el trànsit a la via litoral i la possibilitat de convertir-la en una via urbana en connexió amb el nou espai verd". A banda d’això, Crespí assegurà que les obres avancen dins els terminis prevists i que el palau acollirà els primers congressos el primer trimestre de 2011.