"La modernització més important que podem fer en la línia existent és l’electrificació", assegura Jaume, que explica que el projecte s’executarà en dues fases que es licitaran alhora. La primera s’executarà entre Palma i els tallers de Son Rul·lan i tindrà un pressupost de 8,4 milions d’euros. En aquesta fase, a més d’electrificar la línia, es durà a terme l’ampliació d’aquests tallers. Precisament, aquesta és la raó per la qual el projecte es fa en dues fases. "Quan es va inaugurar el metro no es va tenir en compte que el taller de Son Rul·lan no era suficient per atendre totes les unitats", explica Jaume.
Segona fase
L’electrificació en la segona fase es desenvoluparà entre Son Rul·lan i l’Enllaç i costarà 18,7 milions d’euros. En total, la inversió serà de 27,1 milions d’euros que no estan inclosos al conveni ferroviari i que assumirà el Govern de les Illes. En la pròxima legislatura, la gran inversió d’SFM anirà dirigida també a electrificar el tren fins a Manacor i sa Pobla. L’electrificació suposarà la substitució dels trens dièsel per elèctrics, la qual cosa implicarà importants avantatges en el servei de la línia ferroviària.
Per començar, els trens elèctrics tenen una acceleració i desacceleració molt més ràpida que els dièsel, fet que implicarà un estalvi de temps de vuit minuts en el trajecte entre Palma i Inca, que passarà de 38 a 30 minuts. Els dièsel, en aquest sentit, són més lents i els costa més l’arrencada i la frenada. A més, amb les noves unitats, la velocitat màxima que s’assolirà serà de 100 quilòmetres per hora. Això permetrà, d’altra banda, augmentar les freqüències entre Ciutat i Inca. I si ara hi ha un tren cada 20 minuts, amb l’electrificació n’hi haurà un cada 15 minuts. És a dir, hi haurà un tren més cada hora.
La línia de Manacor també se’n beneficiarà i està previst que hi millori el servei, tot i que a Manacor continuïn funcionant els trens dièsel. "En retirar trens", explica Jaume, "es podrà jugar i millorar el temps entre Palma i Manacor. Ara n’hi ha un cada hora, però podrem augmentar les freqüències, si determinats combois poden tenir un temps de recorregut més curt. Per exemple, trens directes Palma-Inca podrien continuar fins a Manacor amb les seves parades. Es podrien crear freqüències gairebé directes entre Ciutat i Manacor". Tot això quedarà inclòs en un pla d’explotació que elaborarà Serveis Ferroviaris de Mallorca.
Els tallers centrals, a l’estació de l’Enllaç
Entre els projectes de Serveis Ferrroviaris de Mallorca figura construir els tallers centrals de la companyia a l’Enllaç. Son Rul·lan, a Palma, quedarà com a taller del metro i dels trens dièsel, mentre siguin operatius. En canvi, l’Enllaç serà el taller de referència, "el punt central de tota la xarxa de trens", segons apunta Jaume Jaume. En aquests moments, es redacta el projecte del nou taller que també serà finançat per fons de l’Estat. A l’Enllaç es realitzarà el manteniment de tots els trens elèctrics de les línies existents i de les que es projecten per la seva situació estratègica.
Es pot destacar que en aquests moments es du a terme la duplicació de les vies del tren entre Inca i l’Enllaç, un projecte que es desenvolupa a bon ritme, encara que hi va haver problemes amb les pluges. Entre final de maig i juny és previst que concloguin les obres. Així, ja s’eliminarà el coll de botella que es forma amb els trens de sa Pobla i Manacor.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
A veure si és veritat que fan trens directes Palma-Inca i després a Manacor. Que quan es va reobrir la línia se'ns va dir que el trajecte duraria 58 minuts i de 67 no baixam (això quan no hi ha retards, que és l'habitual). A més és un autèntic despropòsit que si el corredor de Manacor té molta més demanda que el de Sa Pobla hi hagi el mateix nombre de trens per a un i l'altre. I a veure si podem acabar amb les saturacions dels trens de primera hora perquè avui a Inca ja anava gent dreta. Potser seria convenient posar més trens en hora punta, sobre tot del matí.