TW
0

"Ja celebrarem Nadal i Sant Esteve quan plogui!", assegurava Biel Payeras, un pagès de sa Pobla que es dedica al cultiu de la patata. I és que les pluges intenses de les darreres setmanes han retardat considerablement la sembra de la patata de l’exportació, que es du a terme des de mitjan mes d’octubre i fins a mitjan desembre, per tal que la patata estigui a punt per a la campanya d’exportació, que comença a final de febrer i dura fins al mes de juny. Això no obstant, la professionalització del sector fa que avui els pagesos disposin d’una gran maquinària que els permet una gran capacitat d’arrencada quan la terra està en condicions per a la sembra.

"Tot i que actualment hi ha menys pagesos, el fet que siguin més joves i la gran capacitat que tenen gràcies a la mecanització fa que el sector estigui més preparat davant les situacions adverses del temps", va explicar Joan Mateu, gerent del portal Mateu Export. Aquesta mecanització, però, implica una gran inversió per als pagesos, ja que els suposa uns costos fixos molts elevats. A més, "si el temps va en contra seva, provoca una situació de desànim entre el sector", va assegurar Joan Mateu. Per això, després del temporal que va patir la marjal de sa Pobla, tant l’Ajuntament com la Conselleria d’Agricultura es van posar a treballar per tal d’adoptar solucions i mesures.

Així, després d’una visita de la consellera Mercè Amer a les terres inundades, dimecres dematí la directora general d’Agricultura, María José Suasi, i el batle de sa Pobla, Joan Comes, es van reunir amb els representants dels portals exportadors poblers i els representants d’associacions agràries per posar damunt la taula les inquietuds principals del sector. Malgrat que coincidiren que encara és prest per avaluar-ne els danys, i per això es fixà una altra reunió a principi de gener, sí que el sector va expressar les seves inquietuds respecte a l’assegurança que avui és encara "insuficient".

Pel que fa a les ajudes, el sector agrícola sempre ha manifestat el seu malestar per la lentitud de l’Administració. "El pagès necessita rapidesa i seguretat perquè els projectes que vol desenvolupar es tramitin amb agilitat", va remarcar Joan Mateu, qui va afegir que "el contacte amb la Conselleria sempre és bo" i va valorar positivament el vídeo institucional sobre la patata que s’ha editat enguany coincidint amb l’Any internacional de la patata. "És una eina adequada per ajudar la comercialització exterior del tubèrcul", va explicar Joan Mateu.

Potenciar

La lentitud de l’Administració, però, no és l’únic problema a què s’enfronta el sector. El fet de viure en una illa també té els seus inconvenients, ja que les Balears, a diferència de les Canàries, no són considerades regió ultraperifèrica, de manera que deixen de rebre importants ajudes econòmiques de la Comunitat Europea. Davant d’aquesta situació, Joan Mateu es mostra partidari que es potenciï el producte local. Mateu és clar, "s’han d’oferir ajudes a altres sectors amb uns requeriments clars per part del Govern per tal de potenciar el desenvolupament i la conservació del territori, com també el desenvolupament de l’agricultura".