Mentre l’Ajuntament determina quina de les tres propostes de traçat s’aprova, el hotelers pressionen perquè el ferrocarril passi per la segona fila, ja que en la primera només s’hi concentren 9 dels 124 hotels. En canvi, el empresaris que tenen les botigues de records i els restaurants a primera línia defensen que la millor opció és que vagi arran de la mar, per davant els seus negocis.
De totes maneres, el regidor de Mobilitat, Joaquín Rodríguez, reconeix que la segona línia "és més rendible i hem calculat que guanyaríem un 20% d’usuaris que no tendríem si optàssim per l’altre recorregut".
Tomàs Mulet treballa a una hamburgueseria de primera fila i creu que el lloc idoni és "el passeig, perquè així els turistes ho tendrien més avinent. Pel que fa al renou, encara en sortiríem guanyant, ja que el trenet amb benzina d’ara en fa moltíssim més".
Reestructuració del passeig
No obstant això, per fer-ho possible s’hauria de reformar tot el passeig perquè és massa estret i, si hi passàs el tramvia, s’haurien de suprimir els balnearis i gran part de la zona per a vianants. Joana Bibiloni, propietària d’una botiga de roba a primera línia, es queixa que aquell carrer està "molt mal dissenyat" i afirma que, "si el tren passàs per aquí, es podria aprofitar per eixamplar-lo, ja que tanmateix l’arena no es reposa". A més, també creu que s’hi haurien de posar aparcaments arran de la mar "perquè quan la gent vol venir a aquesta platja no en troba".
No tothom té aquesta concepció que el tramvia ha de passar per davant del seu comerç. Pilar Villanueva, tot i tenir un negoci de souvenirs a prop de la mar, pensa que no seria bo que es fes per allà, perquè "seria un enfit, només hi hauria problemes amb els vianants, que envairien les vies, i massa trànsit per un lloc que és de passeig". Tanmateix ni ella ni ningú no creu que el tren impulsi el comerç de la zona, "ja que aquí només compren els turistes".
Malgrat que estava previst que les obres començassin durant la segona meitat d’enguany, encara no s’ha tancat el finançament amb el Govern central. Això provoca que més d’un resident se’n mostri escèptic. Patxi, que té una botiga de moda, afirma: "Amb la crisi que estam patint, estic segur que al final no el faran".
El dilema és si el tramvia és per als turistes o per als veïns, ja que els residents a la zona tenen una visió força diferent de la dels botiguers. Ramon Torrens viu a Can Pastilla i defensa que hauria de ser "un mitjà útil i per a nosaltres, que passàs pels llocs importants, com ara l’ambulatori. Si no travessa el nucli de població, perd la seva raó de ser".
Per tant, queda clar que no hi ha unanimitat d’opinió sobre per on ha d’anar el futur tramvia que unirà Palma amb la Platja de Palma i l’Arenal.
Tres opcions diferents
Hi ha diferents possiblitats per elaborar el recorregut de les vies. El tram comú partiria de la plaça d’Espanya, passaria per totes les avingudes, continuaria pel Portitxol, el Molinar i el Coll d’en Rabassa, i després es desviaria cap a l’aeroport. El dilema sorgeix a partir d’aquí.
La primera opció seguiria exactament el traçat que té l’autobús número 15, dins Can Pastilla i les altres urbanitzacions fins arribar a l’Arenal. La segona possibilitat avançaria fent passar les vies arran de la mar. Finalment el tercer trajecte es duria a terme molt a prop de l’autovia. Tanmateix, aquesta solució és la que tothom descarta, perquè no beneficia ni els veïnats ni tampoc els turistes.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Ai vatuadell MANEL... jo també que hw viscut a Bcn, i a London i a Amsterdam!!! El que fa oi (molt d'oi), es que coses que son 'guapes' a Bcn aquí no ho siguin. Deus ser d'aquests que, per exemple si fan un Aquarium aquí es una merda i en canvi a Barcelona està molt bé que n'hi hagi [que el bombin al de Bcn, aquí es més coherent que n'hi hagi que a Bcn]... O metro, uffff, a Bilbao hi pot haver metro, però a Palma no eh!!! que això es Mallorca i hem d'anar per ses bardisses sempre, faltaria més!!!... I que consti que Bcn m'encanta com a ciutat (encara que hem de saber veure les seves misèries urbanes i socials, que en té moltes, i sobretot la pedanteria de creure's que el centre del mon es Bcn) i Bilbao, encara que no hi hagi vscut, també (per cert, darrer cens, Bilbao es 37900 persones més petit que Palma). Ja basta d'anar amb aquesta neura i paranoia de "això es Mallorca, ja va bé" quan ens referim a qualsevol infraestructura. Aquí, ho sento, ha de ser com per tot!!! O millor, millor en tot, més sostenible, més innovador,.. aquesta es la idea. Hi ha moltes maneres de mantenir les tradicions i la manera de ser, i al mateix temps ser innovadors i moderns. Res, que com veus, tothom, quasi absolutament tothom, està a favor del metro i en contra del tramvia (això que farà nosa, i que ens volen posar per allà enmig de sa capital balear). I lo dit: a veure si sortiu un poc de sa roqueta!!!
Ei militant d'ERC, relaxat, el que has de sortir ets tu, jo he viscut 30 anys a BCN i se perfectament el que es anar amb metro. A Palma no cal metro, el que cal son millors dotacions i linees de bus, la creació de dos tranvies que creuin la ciutat en vertical i horitzontal i millorar les rondes, no es normal que un matí laborable es tardi una hora desde llucmajor fins sa vileta, no es normal l'acces a es coll de'n rabassa, no es normal el colapse a l'entrada de sa vileta, etc... Això no ho soluciona el metro. Per cert em sorpren que un militant d'erc es dirigeixi a un altre persona anomenan-la "rei", ai,ai,ai, xerrant de curts de mira!!!
Quan comencin les classes a la UIB segur que n'hi haura mes gent
Si a Son Espases volen dur-hi metro o tramvia, perquè no hi fan ara l´estació soterrada?durant les obres i després la connectaran i així estalviarian temps ,molesties i doblers als ciutadans, o és que convé fer-ho després?
A l´aeroport hauria d´haver metro i no tramvia, degut al temps que tardarà.Un aeroport com son Sant Joan ha de tenir un transport rapit i àgil com tots els grans aeroports.El recorregut per les avingudes farà que es tardi 45 minuts a l´areoport, és massa.Però els nostres polítics no tenen cultura de metro ni de transport públic, basta veure le freqüència del metro a la UIB.
Els peperos tenien en projecte fer una altra linia que seria mes o menys com la linia 3 fins al centre i d'alli com la linia 7 fins a la vileta i d'alli continuar fins a son sardina, de son sardina fins al començament de la linia 3 i tornem a començar. no era mala idea, però ves a saber el que haurien fet amb tant de diners pel mig ...
Abans de fer es tramvia des turistes, que duguin es tren fins a Santanyi, que comuniquin ets hospitals -Son Espases, Son Dureta, Son Llatzer, Inca, Manacor- amb sa seva zona d'influència, amb tren o amb autocars. TRANSPORTS PÚBLICS DECENTS JA! No són 444 milions que fan falta. Són 3190 que n'hem de menester!
Militant d'ERC Totalment d'acord amb tu
Curts de mires i gent que no ha sortit de sa roca... Pena fa, això!!!... i després volen que el país vagi endavant... MANEL, cony, que Bilbao té metro!!! O no t'has enterat encara??? Que té a veure el tamany??? O el que compte no son els serveis als ciutadans??? O el que compte no es el benestar??? O el que compte no es millorar el transport públic??? Que vols, autocars amb l'aire condicionat fotut, i anant com en una llauna de sardines??? Mira, si ets tan llest, jo et propos una línia 2, més coherent que sa teva: Palau de Congresos (Gesa), Poligon de Llevant, La Soletat, Son Gotleu, Aragó, Jacint Verdaguer (connexió amb linia 1 actual), S'Escorxador, General Riera, Camí dels Reis, Es Fortí, San Ferran, Policlínica, Son Dureta, Es Terreno, Porto Pi... també faràs una estació cada 3 metres, rei??? O ho faràs a peu, tot això?? Venga, surt un poc de la illa, please!!! I visca la terra!!!
Manel, Mira que ets curt de mires. Per aquests trajectes curts pots anar caminat, que ben segur et fa falta, o anar en bus. Cal pensar Palma no com a terme municipal, sinó com àrea metropolitana (més de 500.000 habitants). Per cert Bilbo és més petita que palma i té metro, Granada és la meitat de Palma i estan construint un metro.