TW
0

Una de les promeses electorals del programa del Pacte és posar en marxa un tramvia que vagi, en un primer tram, des de Palma fins a l’Arenal passant per l’aeroport. El recorregut que ha de seguir, però, encara no està definit del tot. El dubte és posar les vies prop de la mar o bé fer-les passar més lluny de la platja per tal de no destorbar els vianants i les bicicletes del passeig.

Mentre l’Ajuntament determina quina de les tres propostes de traçat s’aprova, el hotelers pressionen perquè el ferrocarril passi per la segona fila, ja que en la primera només s’hi concentren 9 dels 124 hotels. En canvi, el empresaris que tenen les botigues de records i els restaurants a primera línia defensen que la millor opció és que vagi arran de la mar, per davant els seus negocis.

De totes maneres, el regidor de Mobilitat, Joaquín Rodríguez, reconeix que la segona línia "és més rendible i hem calculat que guanyaríem un 20% d’usuaris que no tendríem si optàssim per l’altre recorregut".

Tomàs Mulet treballa a una hamburgueseria de primera fila i creu que el lloc idoni és "el passeig, perquè així els turistes ho tendrien més avinent. Pel que fa al renou, encara en sortiríem guanyant, ja que el trenet amb benzina d’ara en fa moltíssim més".

Reestructuració del passeig

No obstant això, per fer-ho possible s’hauria de reformar tot el passeig perquè és massa estret i, si hi passàs el tramvia, s’haurien de suprimir els balnearis i gran part de la zona per a vianants. Joana Bibiloni, propietària d’una botiga de roba a primera línia, es queixa que aquell carrer està "molt mal dissenyat" i afirma que, "si el tren passàs per aquí, es podria aprofitar per eixamplar-lo, ja que tanmateix l’arena no es reposa". A més, també creu que s’hi haurien de posar aparcaments arran de la mar "perquè quan la gent vol venir a aquesta platja no en troba".

No tothom té aquesta concepció que el tramvia ha de passar per davant del seu comerç. Pilar Villanueva, tot i tenir un negoci de souvenirs a prop de la mar, pensa que no seria bo que es fes per allà, perquè "seria un enfit, només hi hauria problemes amb els vianants, que envairien les vies, i massa trànsit per un lloc que és de passeig". Tanmateix ni ella ni ningú no creu que el tren impulsi el comerç de la zona, "ja que aquí només compren els turistes".

Malgrat que estava previst que les obres començassin durant la segona meitat d’enguany, encara no s’ha tancat el finançament amb el Govern central. Això provoca que més d’un resident se’n mostri escèptic. Patxi, que té una botiga de moda, afirma: "Amb la crisi que estam patint, estic segur que al final no el faran".

El dilema és si el tramvia és per als turistes o per als veïns, ja que els residents a la zona tenen una visió força diferent de la dels botiguers. Ramon Torrens viu a Can Pastilla i defensa que hauria de ser "un mitjà útil i per a nosaltres, que passàs pels llocs importants, com ara l’ambulatori. Si no travessa el nucli de població, perd la seva raó de ser".

Per tant, queda clar que no hi ha unanimitat d’opinió sobre per on ha d’anar el futur tramvia que unirà Palma amb la Platja de Palma i l’Arenal.

Tres opcions diferents

Hi ha diferents possiblitats per elaborar el recorregut de les vies. El tram comú partiria de la plaça d’Espanya, passaria per totes les avingudes, continuaria pel Portitxol, el Molinar i el Coll d’en Rabassa, i després es desviaria cap a l’aeroport. El dilema sorgeix a partir d’aquí.

La primera opció seguiria exactament el traçat que té l’autobús número 15, dins Can Pastilla i les altres urbanitzacions fins arribar a l’Arenal. La segona possibilitat avançaria fent passar les vies arran de la mar. Finalment el tercer trajecte es duria a terme molt a prop de l’autovia. Tanmateix, aquesta solució és la que tothom descarta, perquè no beneficia ni els veïnats ni tampoc els turistes.