TW
0

"Si no hi ha res de nou, el 28 de juliol es reobrirà la línia de metro després de 10 mesos sense servei". Amb aquestes paraules, el conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori del Govern de les Illes Balears, Gabriel Vicens, fixava públicament una data amb la qual es deuria tancar un dels episodis de la rocambolesca història del metro de Palma i les seves inundacions.

Vicens oferí ahir dematí una roda de premsa per donar una explicació global de les obres de reparació del metro, del seu cost econòmic i del resultat de les auditories tècnica i jurídica a què han estat sotmeses la infraestructura i tota la construcció.

La primera ha tret a la llum totes les deficiències tècniques de la línia, atribuïdes sobretot a les presses; la segona apunta tres possibles línies de responsabilitat en la concreció de les quals treballarà un gabinet d’advocats de Mallorca (vegeu el requadre).

El cost total de les obres de construcció i soterrament del metro de Palma ha estat de 343 milions d’euros. L’import de l’adjudicació fou de 235 milions, però al moment de la inauguració la quantitat havia pujat fins als 315 milions, segons va informar ahir Vicens. Aquests 80 milions de diferència signifiquen un sobrecost del 34%, una quantitat a la qual cal afegir els 28 milions que han suposat les obres de reparació que s’han duit a terme. En són alguns exemples la instal·lació de nous col·lectors i de sistemes de drenatge al polígon de Son Castelló (9,5 milions) o la construcció d’un canal d’evacuació d’aigua des del polígon fins al torrent de na Barbarà (quatre milions).

El conseller volgué, a més, assenyalar "la nul·la col·laboració" dels anteriors responsables polítics i la poca ajuda de l’empresa consultora i de l’anterior direcció d’obra. I va concloure: "Les responsabilitats polítiques s’haurien d’assumir totalment".

La Conselleria es planteja dur als tribunals els anteriors responsables del PP
Gabriel Vicens anuncià ahir que, ateses les consideracions que recull l’auditoria jurídica que ha revisat totes les actuacions relacionades amb la construcció i soterrament del metro de Palma, se seguiran tres línies de possibles responsabilitats.

Per concretar aquests procediments, el seu departament treballarà a partir d’ara amb un gabinet d’advocats de Mallorca. La primera línia fa referència a les responsabilitats potencials de la consultora i responsable de l’assistència tècnica. Per la Conselleria, "hi ha indicis suficients per pensar en incompliments de les seves funcions i la possibilitat d’exigir per via civil la reclamació de danys i perjudicis".

Les seves obligacions eren proporcionar a l’Administració l’assistència tècnica necessària per a la realització d’estudis i projectes, la tramitació d’expropiacions i la direcció, control i vigilància d’obres.

La segona línia de responsabilitats apunta l’anterior direcció d’obra, encarregada de comprovar i vigilar la realització correcta dels treballs. En aquest segon cas, les suposades obligacions "van des de responsabilitats exigibles davant la jurisdicció civil a altres exigibles en l’àmbit laboral i no se’n descarten més endavant de penals".

En tercer lloc hi ha les presumptes negligències d’alguns dels contractistes, les quals sempre serien tractades per via civil. Aquesta línia hauria de ser seguida de manera individual i per cadascuna de les obres. Per tant, caldrà esperar que hagin acabat totes les actuacions per poder fer-ne l’anàlisi.

Del seguiment d’aquest tercer àmbit, la Conselleria no exclou futures responsabilitats dels anteriors gestors o de l’anteior equip polític del Servei ferroviari i de la Conselleria. "Aquesta darrera línia s’haurà de perfilar", apuntà ahir Vincens.

Cabrer lamenta l’ús polític que a parer seu s’ha fet del metro
La consellera d’Obres Públiques, Habitatge i Transports del Govern Balear durant l’anterior legislatura, Mabel Cabrer, lamentà ahir "l’ús polític que s’està fent de tot el tema del metro de Palma". Cabrer digué que no havia tingut la mateixa sort amb el metropolità de Palma que la ministra de Foment del Govern Central, Magdalena Àlvarez, amb l’AVE a Barcelona. "Si jo hagués estat consellera, ho hauria solucionat ràpidament –com féu Àlvarez– i no hauria trigat deu mesos".

Cabrer, a més, es mostra tranquil·la respecte de les possibles exigències de reponsabilitats a què féu referència ahir dematí Gabriel Vicens. "Les coses es feren bé i les decisions del consell d’administració estaven avalades pels informes". Cabrer afegí que "en aquesta mena d’obres sempre hi ha problemes tècnics, i ho lament. Si els actuals responsables de la Conselleria troben que han d’anar als tribunals, que hi vagin".

D’altra banda, l’exconsellera popular no s’estigué de manifestar la seva alegria perquè es torni a obrir el metro. "Aquesta és una notícia molt important", declarà. També recordà la millora o modernitat que aquest mitjà suposa per a Mallorca: "Un transport que, fins que fou suspès, funcionava en general de manera correcta".

A més de parlar de les possibles responsabilitats legals, Vicens assegurà que, si els responsables de les obres fossin al Govern, ella exigiria la seva dimissió per tot aquest fet.