TW
0
Elisa Domènech. Enviada especial a París.
Palma podria convertir-se en un port de referència per al mercat francès, que viatja amb grans iots i creuers, si es fes efectiva la reforma i ampliació de les seves instal·lacions. Els francesos ja no tenen amarraments suficients a la seva costa i les Illes haurien d'aprofitar aquesta oportunitat, segons afirmà el conseller de Turisme, Francesc Buils, durant el viatge promocional a París. «Mai no s'han fet inversions i, malgrat que no entri dins les meves competències, l'estat dels ports té efectes directes sobre el turisme», afegí Buils, qui considerà «importantíssima» la reforma del port de Palma per donar cabuda als grans iots. Una reforma que creu que es «finançaria sola» gràcies a la demanda existent d'amarraments.

La nàutica és un dels elements que Turisme considera «atractius» per als visitants francesos. També ho són l'esport, la cultura o la natura, tres aspectes que es potenciaran en les promocions al mercat francès. En aquest sentit, es treballa amb el col·legi de guies turístics per crear la figura de guia de natura, professionals especialitzats a través d'una formació mínima en recorreguts per espais naturals. Per altra banda, s'ha sol·licitat a la UE que declari la ruta de pedra en sec com a «gran ruta europea». Una categoria que donaria projecció internacional a aquests circuits.

Aquests esforços afavoririen un creixement de les arribades de francesos a les Illes que els darrers anys han anat a la baixa, amb un repunt durant el 2007 quan s'incrementaren un 21'2 per cent amb relació a l'any anterior. Buils preveu augments d'entre 30.000 i 50.000 francesos a l'any si es promocionen atractius com la natura. Un fet que contribuiria a la desestacionalització, ja que s'espera que la majoria d'aquestes turistes visitin l'Arxipèlag la temporada mitjana o baixa. Per enguany, s'estima que arribin a Balears un 5 per cent més de francesos amb relació a l'any anterior, quan foren prop de 262.000.

El conveni de publicitat que signà ahir el conseller de Turisme amb la directora general d'Air Europa, María José Hildalgo, és una de les passes per incrementar la promoció de Balears al mercat francès. Buils no descarta que es puguin tancar acords amb altres aerolínies per afavorir la millora de les connexions amb el país gal. També es preveu la participació amb 330.300 euros en dues campanyes, una on-line i una altra de publicitat convencional, amb Turespaña -l'ens de promoció turística del Ministeri. A tot això, s'hi afegirà una partida en una altra acció de producte en mercats internacionals.

Promoció

Malgrat l'interès que suscita el turisme francès, Buils també deixà clar que «no hi ha doblers per promocionar-ho tot» i que els esforços més importants es continuaran fent en mercats com l'alemany, el britànic o l'espanyol, tal com ha sol·licitat el sector privat. De tota manera, França, juntament amb Rússia o els països de l'Est formen part del grup de mercats en què la Conselleria treballa amb l'objectiu de diversificar. Es fa feina per incrementar les xifres d'aquests turistes «tot i ser conscients que, de moment, no arribaran als milions d'altres».

En darrer lloc, el conseller de Turisme també es referí a l'ens de promoció turística que vol crear el Consell de Mallorca amb la iniciativa privada. Valorà l'actuació de manera positiva i afirmà que s'ha arribat a diferents acords de col·laboració amb la institució insular, però recordà que es compliran els pactes de legislatura.