Una major oferta de biblioteques i altres serveis socioculturals és una de les mesures per combatre el fracàs escolar.

TW
0

El nombre d'estudiants que s'enfonsen en els seus estudis no ha baixat a les Illes Balears des de l'any 2000, un de cada tres. I la xifra, lluny de reduir-se, augmenta. És una pujada gradual, però ni els esforços del Ministeri d'Educació ni de la Conselleria balear no han aconseguit aturar aquesta tendència a l'alça.Segons dades ministerials, l'any 2000 registrà una taxa de fracàs escolar del 35'1%. Set anys després, la xifra ha pujat fins al 38'2%. Un augment del 3'1% que col·loca l'Arxipèlag, amb dubtós mèrit, al capdavant del rànquing estatal de fracàs escolar.

Tan sols Ceuta i Melilla assoleixen pitjors resultats, amb un índex de fracàs del 47% en el seu cas. Amb aquestes fosques perspectives al cap, experts de tot l'Estat es reuneixen dijous i divendres en el marc del IV Congrés sobre fracàs escolar. Les jornades es focalitzaran en com poden plantar-hi cara els centres educatius. Diferents professors balears explicaran la seva experiència amb plans pilot com ara el d'obertura del centre fins al vespre, la implementació de noves tecnologies o la integració del col·lectiu gitano.

I és que es necessiten noves mesures que trenquin la tendència a l'alça del fracàs, digué ahir Alfonso Rodríguez, director de l'Institut per a la convivència i l'èxit escolar. L'eix d'actuació, fins ara, es fonamentava en propostes clàssiques com millorar la formació del professorat i calmar el clima al pati i als passadissos. Els experts, però, volen canviar l'estratègia. Ara els esforços de l'Administració s'encaminaran cap a la detecció precoç del fracàs escolar.

Segons Rodríguez, els infants que surten de Primària sense adquirir les competències bàsiques d'escriptura i lectura tenen totes les possibilitats per fracassar a Secundària. Així que propugnen detectar els casos abans dels 12 anys.D'aquesta manera, es reforçarà l'atenció als estudiants amb problemes bàsics de comprensió. I a més, no podran passar al següent cicle de Secundària fins que assoleixin el nivell adequat.