P.P. Guatemala.
Dotze dies després de l'Stan, les coses continuen més o menys igual de malament a Guatemala, sobretot a la zona més afectada, que és la sud-occidental, on Balears, a través de Cooperació del Govern, té bastants de projectes en marxa, entre altres els d'Intermon, Veterinaris sense fronteres, Ensenyants Solidaris, Stei, Artà solidari, Fundació Barceló, Associació entre pobles Mallorca i Voluntaris de Mallorca. L'horabaixa de diumenge arribàrem a Guatemala, amb tres membres de Voluntaris de Mallorca: Antonio Palazón, Andreu Llabrés i Joan Bennasar.
A les set de l'horabaixa, a un hotel de Guatemala, ens reunim amb Bernardí Coll, delegat de Govern en Cooperació al Desenvolupament, que ha estat a l'aeroport tractant de retirar prop de 1.500 quilos de material, però que ha hagut de deixar a causa de la lentitud burocràtica que impera al país.
Mitja hora després, a la terrassa de l'hotel, Bernardí Coll es reuneix amb representants de Medicus Mundi, Intermon i Voluntaris solidaris de Mallorca per planificar el treball de la setmana... amb el permís de les comunicacions, ja que encara que no plou i algunes carreteres tancades han estat obertes, d'altres continuen tancades i altres que estaven obertes, a causa d'allaus de terra, han tornat a ser tancades.
A tot això s'ha d'afegir el pillatge. Bandes de maras assalten els camions carregats de vitualles, per la qual cosa no ha quedat més remei que organitzar-se en combois escortats per l'exèrcit.
Acostament
Avui, després d'una primera, encara que breu, presa de contacte amb la realitat, tractarem d'apropar-nos amb Voluntaris sense Fronteres de Mallorca fins a les comunitats del llac Atitlan, com Panajachel i Santiago Atitlan, que són zones molt afectades, especialment Panabaj, que ha estat declarada cementeri, ja que davall el fang han quedat sepultats centenars de cossos.
A aquests llocs, poblats d'indígenes i camperols pobres, està previst que demà arribi la reina Sofia, acompanyada per Leire Pajín, secretària d'Estat de Cooperació.
Bernardí Coll, pel seu costat, amb el representant de Medicus Mundi, Fernando Amigo, tractaran d'apropar-se avui fins a Colomba Costa Cuca, departament de Sololá i Suchitepequez, Santo Tomás La Unión i Bocacosta de Nahualá, on gran part dels seus habitatges i collites han estat destruïts i fins on no arriben mitjans, i el pitjor de tot, que comencen a aflorar malalties. El Govern balear ha destinat a aquesta zona 54.000 euros, que invertiran Metges del Món en aliments, medecines, sostres mínims i reparació de sistemes de sanejament i aigües.
Quant a la visita a la resta de mallorquins que operen a la zona de Suchitepequez, Francisca Jofre, Julio Roca, Inés Juan, Joan Miquel Gómez i María Elena Márquez, ens temem que haurem de deixar-la per a més endavant, ja que, a part que la seva ubicació queda lluny de la nostra ruta, l'accés a la regió és difícil.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.