El soterrament de les vies del tren a Palma costarà 70 milions d'euros i estarà finalitzat en tres anys. En aquest període, Govern i Ajuntament de Palma volen tenir acabat un ampli corredor ferroviari subterrani d'un quilòmetre i mig, que anirà des de la via de vintura fins a la plaça d'Espanya, una estació intermodal (tren i bus) ubicada davall de l'actual, una zona verda que ampliarà el parc de les Estacions i un bulevard per a vianants fins al primer cinturó.
Govern i Ajuntament van presentar ahir l'estudi de viabilitat del corredor ferroviari de Palma i de la nova estació intermodal, que es començarà a construir a principis del 2005 i serà finançat bàsicament amb fons propis de la Comunitat Autònoma. El president del Govern, Jaume Matas, qualificà l'actuació d'«estratègica» perquè «transformarà» Palma, que deixarà d'estar xapada per les vies del tren. L'obra també «garantirà el futur» del transport públic, perquè pemetrà millorar la qualitat del servei i connectarà bus i tren d'una manera ràpida i al centre de Ciutat.
A nivell urbanístic, el projecte afectarà directament sis barris de Palma (plaça de Toros, Son Oliva, Arxiduc, Marquès de Fontsanta, Son Forteza i els Hostalets) i 38.000 residents (un 10% de la població), i a més permetrà recuperar 14.000 metres quadrats d'espai enjardinat, amb zones verdes, nous ambients, jocs infantils o terrasses. L'actual pont del tren quedarà com a arc monumental i obrirà el parc a un nou bulevard de 18.000 metres quadrats, reservat a vianants, que connectarà amb la zona verda de Son Costa i la prevista a Son Fuster.
A més de millorar la seguretat -elimina els passos a nivell- i reduir la contaminació ambiental i acústica, el soterrament suposarà millores de mobilitat. S'obriran els vials que ara talla la via del tren i això permetrà descongestionar les Avingudes i la via de cintura, per on entren 20.000 vehicles diaris a Palma.
El carrer Aragó serà d'un únic sentit (en direcció al Pont d'Inca) i incorporarà un carril bus, igual que el carrer Jacint Verdaguer, que reservarà un únic sentit en direcció a Palma. Amb la incorporació de nous carrils bus, també a les Avingudes, es podran ampliar freqüències i vehicles.
La nova estació intermodal, ubicada davall l'actual, permetrà planificar aquest servei per d'aquí a 50 anys, tindrà 20.000 metres quadrats i inclourà cinc andanes i 10 vies. D'aquesta manera es podran incrementar les freqüències actuals (cada tres minuts sortirà un tren a Inca en el futur), planificar nous corredors com el de la Universitat o integrar el tren de Sóller. L'estació d'autobusos annexa tindrà capacitat per a 30 vehicles. El quilòmetre i mig de soterrament també inclourà l'estació de Son Oliva.
La redacció del projecte durarà vuit mesos, després faran falta tres mesos més per licitar i adjudicar les obres i dos anys per executar-les. Malgrat les previsions, la consellera d'Obres Públiques, Mabel Cabrer, va avançar que l'actuació podria començar a principis de l'any vinent i s'executarà amb la màxima celeritat.
Cabrer va explicar que l'obra es taparà des d'un primer moment i continuarà per sota. D'aquesta manera es reduiran les molèsties als veïns i es podran començar a enllaçar carrers. Mentre durin els treballs, el tren només podrà arribar fins al torrrent de Barberà, situat entre Son Oliva i Son Fuster. Allí s'habilitarà un servei permanent d'autobusos, que disposarà d'un carril exclusiu fins a la plaça d'Espanya.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.