Un mitjà més ecològic i fiable que el bus

El Govern no descarta la concessió del tramvia a una empresa privada per a les obres i l'explotació

TW
0


El tramvia és, amb molta diferència i encara que no ho sembli, un mitjà de transport molt més ecològic, fiable i rendible que el tradicional autobús. De fet, no és estrany que a grans capitals europees com Brussel·les o Berlín el tramvia sigui el mitjà de transport públic més popular.

Els autors de l'estudi de viabilitat del tramvia de la badia de Palma varen posar damunt la taula una sèrie de dades que confirmen aquests importants avantatges. Així, es diu que el tramvia suposa un estalvi energètic mínim del 35% respecte de l'autobús i que, a més, és manco contaminant perquè funciona amb electricitat.

D'altra banda, els vagons disposen d'una capacitat molt més gran que els actuals atobusos i que funcionen, malgrat sorprengui, amb una velocitat comercial un 50% més alta. Per si això no bastàs, els tramvies són molt més puntuals pel que fa als horaris, ja que disposen d'un carril propi i no depenen tant de la densitat del trànsit com els busos.

A això se li ha d'afegir que el tramvia de la badia de Palma resultaria molt rendible econòmicament per la gran demanda detectada i que podria arribar als 10 milions de passatgers. Aquesta xifra és ben significativa en comparació amb els poc més de 2 milions d'usuaris que té el tren d'Inca.

L'estudi fixa emperò, uns requisits mínims per mantenir el servei que es fixarien en 34 unitats i 150 treballadors, dels quals 90 serien conductors. Malgrat aquesta aparent rendibilitat, el conseller Francesc Quetglas va indicar que el Govern no descarta la possibilitat que una empresa privada exploti el tramvia mitjançant una concessió, a canvi d'executar les obres de construcció.

El gran hàndicap que haurà de superar la Comunitat per envestir les obres és el finançament. I és que 447 milions d'euros no es poden treure del pressupost del Govern així com així, ni encara que sigui una part per fer les obres per fases. El conseller Quetglas va explicar ahir que per dur a terme aquest projecte des de la iniciativa pública resultarà imprescindible que l'Estat central no miri cap a un altre costat, s'hi impliqui i hi posi doblers.

També serà important trobar la col·laboració dels tres ajuntaments afectats: Palma, Llucmajor i Calvià, perquè a tots els nuclis urbans que travessi el tramvia farà falta realitzar una reordenació del trànsit. El Govern no va aclarir quina seria la línia prioritària que es faria primer, si bé s'exposà que l'anell de les avingudes concentraria el 50% de la demanda de passatgers.