TW
0

A les Illes Balears, de les 56.949 persones amb discapacitat, 30.469 són dones, és a dir, un 53'5 per cent. D'aquestes, un 13'46 per cent són analfabetes. Això vol dir que en aquesta comunitat ens trobam amb 4.102 dones que no tenen cap estudi.

Malgrat l'elevada taxa de dones analfabetes, Peláez comenta un fet de Balears que a ella li crida especialment l'atenció: «Aquesta és l'única comunitat autònoma de l'Estat on hem trobat que, en el conjunt de persones amb discapacitat que tenen estudis superiors, les dones superen els homes. Realment ens ha sorprès gratament». A les Balears, 947 dones amb discapacitats tenen estudis universitaris; mentre que en el cas dels homes aquesta xifra baixa a 296.

«Aquest fet es deu fonamentalment que hi ha moltes dones que per la severitat tan imporant que pateixen no poden accedir a l'ensenyament d'un codi d'electroescriptura. També cal comentar que, quan ens referim a aquest 13'46 per cent, deixam de banda l'analfabetisme funcional. Què vull dir amb això? Que aquest nombre de dones analfabetes encara es pot veure superat perquè en molts casos, quan esdevé una discapacitat, el codi après amb anterioritat ja no es pot fer servir», apunta la consellera general de l'ONCE i membre de la comissió de dones del Comitè Espanyol de Representats de Minusvàlids (CERMI).

Pel que fa als estudis primaris, a les Illes Balears ens trobam que només un 22'7 per cent de dones, és a dir 6.938, disposen d'estudis primaris o secundaris de primer cicle. Queda sols un 2'9 per cent, 905 dones, que gaudeixen d'estudis secundaris o de formació professional. En el cas de les universitàries el percentatge puja una mica i se situa en el 3'1 per cent. Així, són 947 dones amb discapacitat a les Balears les que han cursat estudis superiors.

«Si es té en compte que les majors contractacions es produeixen en dones que tenen estudis secundaris i estudis superiors, ens trobam evidentment que amb un 2'9 per cent i amb un 3'1 per cent no s'arriba gaire lluny. Per tant, a les Illes Balears hauríem de fer un especial esforç per dissenyar programes de formació específics per al col·lectiu de dones amb discapacitat», afirma Ana María Peláez.

Per fer front en aquesta situació, la consellera general de l'ONCE proposa rompre el motle de rol cultural associat directament a les dones amb discapacitat.