TW
0

Els aeroports balears superaren la segona jornada de vaga del discrecional amb problemes però evitaren el caos. Els retards mitjans foren de tres hores i la demora màxima, de sis hores, es produí en un vol britànc. A banda d'això 7.000 persones passaren la passada nit a les terminals de Son Sant Joan, 3.000 a Menorca i 1.500 a Eivissa.

Brusel·les, mentrestant, restringí les entrades de vols internacionals per adequar els passatgers a la possibilitat de trasllat cap als hotels. Gràcies a aquesta regulació d'entrades i al dispositiu dels touroperadors per traslladar els clients als establiments a través de taxis i de rent a car, els aeroports mantingueren la seva operativitat.

Eurocontrol, l'òrgan europeu que regula els slots horaris, és a dir les franges en què operen els vols continentals, limità els moviments entre les 15.00 i les 19.00 hores, franja horària més problemàtica perquè no hi havia taxis abastament per donar sortida als turistes que s'acaramullaven a les instal·lacions de l'aeroport.

En la reducció aplicada per Eurocontrol a Son Sant Joan es passaren dels habituals 27 vols per hora a un mínim de cinc vols durant els moments més crítics de l'horabaixa. Pel que fa a les esperes dels passatgers per a un servei de taxi, també oscil·laren al llarg de la jornada. Com a moment punta es produïren esperes davant de les esplanades de Son Sant Joan de gairebé quatre hores.

Aeroports Espanyols i Navegació Aèria afirmà que durant el període de màxima espera els visitants arribats en paquet turístic es congregaren davall del porxo de l'antiga terminal A per evitar la forta calor i alleugerir les hores d'espera. Malgrat tot, fou inevitable que es produïssin petites friccions entre els mateixos turistes, cansats de la situació.

Pel que fa a l'antiga terminal A de sortides, habilitada per l'ens Aena com a zona d'espera davant el perill de col·lapse de les terminals actualment operatives, no s'obrí. En aquest sentit, i en una jornada punta pel que fa a l'arribada de passatgers, els plans de contingència dissenyats pels touroperadors alemanys i britànics, i la professionalitat de la direcció de l'aeroport i dels agents turístics, hotelers, i taxistes, permeteren treure endavant una jornada en què era més que previsible el caos absolut.