La revista Private Eye compleix mig segle i és la publicació amb més denúncies del Regne Unit.

TW
0

Les seves corrosives portades s'han convertit en tota una institució al Regne Unit. La revista satírica Private Eye (detectiu privat), que acaba de complir 50 anys, s'ha atrevit amb tot: primers ministres, empresaris i fins i tot amb la reina. En una petita oficina al barri londinenc de Soho, un reduït grup d'excèntrics elabora quinzenalment, des del 25 d'octubre de 1961, el fibló més enverinat de l'actualitat britànica.

Els seus responsables, que fan les reunions de redacció en un pub, duen amb orgull el rècord de ser la publicació amb més demandes per difamació de la història legal del Regne Unit. I és que per Private Eye, que ven més de 200.000 exemplars, no hi ha límits, sobretot en les seves irreverents i en ocasions ofensives portades, que formen part ja de la cultura popular britànica. Estan fetes partint de muntatges fotogràfics il·lustrats amb niguls de text a través dels quals interpreten o analitzen la realitat de la setmana sense compassió, una fórmula que no ha sofert gaires canvis al llarg dels anys.

Una de les més famoses és aquella en la qual l'expresident nord-americà George Bush apareixia marcant el compte enrere de la guerra de l'Iraq dient: "10, 9, 8, 5, 2, er". En una altra, es veia Adolf Hitler en uniforme i anunciant: "He tornat reencarnat en el príncep Enric", en al·lusió a les escandaloses fotografies en les quals el fill de Carles d'Anglaterra anava vestit de nazi en una festa de disfresses.

Lady Di

Una de les més polèmiques, però, va ser la dedicada a la mort de Lady Di: a la primera pàgina de la revista es veia la multitud acomiadant la princesa sota el titular "La culpa de la premsa". Sobre la imatge, tres niguls de text sortien d'entre la gent: "Els diaris són una desgràcia", deia la primera persona; "Sí, no n'he pogut aconseguir cap avui", es queixava la següent, i la tercera demanava que li tornassin el seu, ja que mostrava una foto del cotxe accidentat. Van ser milers les cartes de protesta i els grans magatzems WH Smith no han tornat a vendre la revista de llavors ençà.

En el mig segle d'història de Private Eye, la Dama de ferro, l'exprimera ministra Margaret Thatcher, és el personatge que més suc ha donat als seus editors després d'aparèixer 95 vegades a la portada, seguida de la reina Isabel II, amb 62. La revista, dirigida des de 1986 pel periodista, escriptor i còmic Ian Hislop, no ha volgut fer gaire concessions a les noves tecnologies i manté un aspecte de publicació amateur i antiga. "És una increïble escola de periodisme, una publicació que ha evitat evolucionar. La seva qualitat retro és part de la seva brillantor", assegura el director del diari The Guardian, Alan Rusbridger. En la seva redacció hi treballen només set periodistes, però té més de 150 col·laboradors.