Dotze empreses espanyoles s'adjudiquen el contracte de construcció de l'AVE que unirà la ciutat santa i Medina per 6.700 milions. | Efe

TW
0

Un consorci d'empreses espanyoles s'ha adjudicat el contracte de construcció i explotació de la línia de gran velocitat que unirà la Meca i Medina, a l'Aràbia Saudita, per un import de 6.736 milions d'euros, fet que el converteix en el major projecte internacional aconseguit mai per l'Estat. El grup espanyol, que competia amb un de francès per aquest treball, està compost per dotze empreses: les societats públiques Renfe, Adif i Ineco (dependents de Foment) i les privades OHL, Cobra (ACS), Consultrans, Copansa, Imanthia, Inabensa, Dimetronic, Indra i Talgo. Aquesta darrera companyia serà l'encarregada de subministrar els trens. Les empreses espanyoles copen el 88 per cent d'aquest consorci, anomenat En-Shoula, i que es completa amb dues societats saudites (Al Shoula i Al Rosan).

El contracte inclou el muntatge de la línia ferroviària, d'uns 450 quilòmetres de longitud i dissenyada perquè els trens circulin a una velocitat de fins a 300 quilòmetres per hora, la instal·lació dels sistemes de senyalització i telecomunicacions, l'electrificació i el centre d'operacions i control.

A més, preveu el subministrament, per part de Talgo, de 35 trens AVE amb capacitat per a 450 viatgers cada un, amb possibilitat de compra de 23 més, i l'operació i el manteniment de la línia per un període de dotze anys.
L'AVE unirà la Meca i Medina en menys de dues hores i mitja, de manera que aportarà més opcions de viatges als milions de pelegrins que cada any visiten les ciutats santes de l'oest del país. Es calcula que aquest tren transportarà uns 60 milions de passatgers anuals, ja que els promotors del projecte estimen una demanda diària potencial d'uns 166.000 viatgers, amb puntes d'entre 11.000 i 13.000 persones en moments concrets.

Projecte històric

Per l'Estat espanyol, es tracta d'un projecte històric, ja que serà la primera experiència completa de construcció d'un tren de gran velocitat a l'exterior. Per això, constitueix una passa important en l'estratègia d'internacionalització d'aquest transport que promou el Govern al costat de les empreses del ram sota la nomenclatura d'AVE (gran velocitat espanyola). Amb l'adjudicació d'aquest contracte, Aràbia Saudita tanca la contractació de les dues fases en què s'ha dividit la construcció d'aquesta línia.

L'estudi d'arquitectura de Norman Foster serà l'encarregat de dissenyar les estacions. Ahir, el ministre de Foment, José Blanco, destacà que l'adjudicació a un consorci espanyol constitueix un "èxit de l'economia de l'Estat i un reconeixement a la capacitat de les seves empreses", que a més "demostra que la gran velocitat espanyola és un model exportable a altres països i mercats".

Orgull per a Espanya

Per Blanco, el contracte és una "fita sense precedents que ens fa sentir orgullosos com a país i ens ha de servir com a exemple per al futur", afegí el titular de Foment després de reunir-se al Ministeri amb les empreses que formen el consorci adjudicatari, que felicità pel "magnífic treball realitzat". En la mateixa línia s'expressà la ministra Trinidad Jiménez, qui digué que "obre "importants expectatives de desenvolupament".