Cartells de la recent inaugurada campanya informativa, que insta a actuar davant els primers senyals de maltractament.

TW
0

"No et saltis els senyals. Elegeix viure" és el lema de la nova campanya contra la violència de gènere, que destaca la importància d'actuar davant les primeres manifestacions del maltractament en l'àmbit familiar per activar els mecanismes de protecció de les víctimes. "La violència més greu sempre és continuació de comportaments violents, que comencen amb l'aïllament, la humiliació i un atac a l'autoestima de la dona", assenyalà la ministra de Sanitat, Política Social i Igualtat, Leire Pajín, durant la presentació d'aquesta iniciativa. Els missatges es difondran fins al 15 de desembre mitjançant anuncis en televisió, ràdio, premsa, publicitat exterior i internet. "Hem de ser capaços d'anticipar-nos als violents", va dir Pajín, qui recordà que els missatges sobretot van dirigits a la víctimes i al seu entorn, ja que "quedar-se en la violència significa sofrir més violència".

La ministra va insistir en la necessitat d'"identificar aquests comportaments com a part de l'estratègia violenta de l'agressor, i no com a una cosa pròpia de les relacions de parella". La nova campanya de sensibilització pretén transmetre la idea que els passos previs -manifestacions d'humiliació i comportaments subtils per aïllar la víctima- també són violència de gènere, i que "com més aviat es detecten, més fàcilment es poden activar tots els dispositius de protecció de les víctimes".

Els anuncis conclouen amb frases de les dones que han aconseguit fer el pas i trencar el cercle de la violència, com ara "controlava tot allò que feia, el vaig deixar" i "m'humiliava a tota hora i vaig cridar al 016". Si l'anterior campanya animava a "Treure la targeta vermella al maltractador", aquesta -amb un pressupost de 5,1 milions d'euros- se centra en el fet que la violència domèstica "comença amb actituds a penes perceptibles" que aïllen i afecten l'autoestima de les víctimes. Per la ministra, tot i les dades negatives de dones mortes -40 víctimes aquest any i 48 el 2010-, les campanyes i la informació que es transmet a través dels mitjans de comunicació "estan aconseguint una sensibilització sense precedents".