Ala Xina conviuen els més rics amb els més desfavorits des de fa temps. | WU HONG

TW
1

La ciutat de Pequín prohibirà la publicitat d'articles de luxe que promogui "l'adoració dels productes estrangers", "l'hedonisme" o que usi adjectius com a "suprem", "real" o "luxós", amb la finalitat de protegir l'harmonia social, tal com informava ahir el diari local Metre. Segons una circular de l'Administració d'Indústria i Comerç, el mes d'abril entrarà en vigor la mesura que prohibeix la publicitat de productes "d'alta qualitat" o de "classe superior", que sovint apareixen en anuncis d'apartaments, vehicles i vins. La regulació està destinada a "prevenir els anuncis falsos i a promoure el creixement del sector". També preveu que els infractors paguin multes de fins a 4.570 dòlars (3.225 euros).

Segons sociòlegs contactats pel rotatiu, com Xia Xueluan, de la Universitat de Pequín, la prohibició era necessària "per regular aquestes paraules i frases per atraure l'atenció, perquè poden tenir un impacte negatiu en tota la societat". L'estudiós va agregar que molts anuncis promouen la creença que "la riquesa és dignitat" i que pot molestar a qui menys ingressos perceben: la publicitat "no és creativitat, és la ruïna de la cultura tradicional", va postil·lar Xia.

Per als consumidors, l'aparició d'adjectius en publicitat com "real" o "luxós" es tradueix en preus prohibitius.
Una publicista a Pequín que va demanar no ser identificada va reconèixer al rotatiu que els anuncis immobiliaris de mansions luxoses no solen correspondre's amb la realitat. Segons la consultora internacional McKinsey, la Xina superarà el Japó com a principal mercat del luxe el 2015, quan els actuals 13 milions de compradors d'aquests productes assoleixin els 76 milions i consumeixin un 20 per cent de les vendes mundials d'aquests productes. Tanmateix, les classes més desfavorides es queixen que la galopant inflació que sofreix el país asiàtic els impedeix adquirir un habitatge i ha encarit serveis bàsics com l'educació i la medicina.