Barcelona registra aquest dies una alta concentració d'agents atmosfèrics. | Alberto Estevez

TW
0

La Fiscalia de Medi Ambient ha obert una investigació per determinar si les grans ciutats espanyoles compleixen la directiva europea de qualitat de l'aire. Per aquesta raó, la Fiscalia que dirigeix Antonio Vercher, ha reclamat a Madrid i Barcelona informació detallada dels seus nivells de contaminació atmosfèrica i de les mesures que prenen per combatre'ls.

Posteriorment, Fiscalia continuarà amb la resta de grans ciutats espanyoles amb el mateix procediment: petició de dades de contaminació atmosfèrica i dels programes posats en marxa per avisar la població i millorar la qualitat de l'aire. Sobre la directiva de qualitat de l'aire, la Comissió Europea envià l'últim avís per escrit a Espanya per incomplir-la a començament de 2010 i li advertí que, si continuava amb l'incompliment, el següent pas seria una denúncia davant el Tribunal de Justícia comunitari.

La ministra de Medi Ambient, Rosa Aguilar, anuncià ahir que convocarà els consellers de Medi Ambient de totes les comunitats autònomes aquest mes per estudiar-ne la contaminació . Aguilar parlà de la contaminació a Madrid i assegurà que no li consta que aquest ajuntament hagi posat en marxa cap pla per millorar la situació. Aguilar assegurà que hi ha hagut mesures d'aquest tipus a Barcelona i en altres ciutats , però no a Madrid. Aquests dies, tant la capital de l'Estat com a la ciutat comtal han presentat nivells elevats de pol·lució. Ecologistes en Acció denuncià ahir que els alts índexs que presenta Madrid eleven la mortalitat i els ingressos hospitalaris entre els ciutadans en un 5%. Segons l'Informe qualitat de l'aire en la Comunitat de Madrid 2010, presentat per l'entitat ecologista, el valor límit de partícules en suspensió establert en 20 g/m3 ha estat sobrepassat en tres estacions de madrilenyes: Torrejón, Alcalá de Henares i Leganés.

Quant als valors per diòxid de nitrogen (NO2), Coslada va registrar 46 micrograms per m3 i Leganés 44, quan el límit es troba situat en 40 micrograms per m3. Els ecologistes han recordat que el 70% del diòxid de nitrogen de la comunitat prové del transport, però que malgrat això "les polítiques del Govern regional fomenten l'ús del cotxe". Per part seva, la conselleria de Medi Ambient del Govern d'Esperanza Aguirre assegurà que la pol·lució s'ha reduït i que les dades presentades públicament pels ecologistes són "alarmistes".

Avingudes presenta un índex "perillós" d'NO2PALMA

Les Avingudes de Palma presenten un índex "preocupant i perillós" de diòxid de nitrògen (NO2), en concret una mesura de 42 micrograms per m3. Així ho assegura David Abril, director general de Canvi Climàtic i Educació Ambiental, qui destaca que, tot i aquest mal resultat, Palma i, en general, les Balears, presenten un nivell "acceptable" de qualitat de l'aire.

La Conselleria de Medi Ambient, que avui presenta el seu Informe de qualitat ambiental 2010, té repartides arreu de les Illes diverses estacions per medir gasos contaminats, entre les quals algunes de situades al carrer Foners, a Bellver, Alcúdia, sa Pobla, el Parc Bit i Dalt Vila, a Eivissa. Un dels punts més negres es troba a les Avingudes, on la concentració de NO2, un dels gasos de combustió més contaminants, supera els límits acceptables, situats en 40 micrograms per m3. "Aquesta concentració de NO2 és important, fins i tot es pot dir que perillosa", assegurà Abril, que no amaga la "preocupació" per la situació.

Pel director general, les solucions passen per fomentar el transport públic i les bicicletes, així com per establir mesures dissuasives per a l'ús de vehicles contaminats. "El foment de la bicicleta i la utilització de transport públic propulsat amb gas són mesures efectives per reduir els índexs de contaminació". "Límitar la velocitat a 80km/h, per exemple a la via de cintura i a la ronda de circumvació de Palma, també és una bona mesura per reduir l'emissió de gasos contaminats".

Nivells acceptables

En conjunt, les Balears tenen nivells "acceptables" de contaminació. "Els nivells es poden qualificar de bons. Tot i tenir una elevada concentració de cotxes per habitant, la proximitat amb el mar ajuda a filtrar els agents de pol·lució", diu Abril