TW
0

Vintage, modern, clàssic, casual, de nit, de novia... Hi ha moltes maneres d'entendre la moda i, per tant, d'entendre la vida. Vestir d'una manera o una altra forma part d'una manera de ser, de veure, de sentir. És un acte social més. Cada persona cerca en el mercat la vestimenta que més s'adequa al seu estil, encara que no poden deixar de formar part de la moda i de la tendència del moment.

Aquests moments de la moda també s'emmarquen dins la història. "Hi ha una cosa que sé d'Espanya que em permet tornar a Nova York sentint-me alleugerida: la seva moda actual ha creat història". Així ho sosté la directora executiva de moda d'Style.com, Candy Pratts Price, en el llibre Geografía de la moda española, editat des de l'Associació de creadors de moda de l'Estat. Amb aquest llibre, el dissenyador mallorquí José Miró ha volgut desitjar un bon Nadal. En aquest volum, hi ha una selecció de 28 dissenyadors contemporanis espanyols per oferir una radiografia del moment actual de la moda a l'Estat. Dissenyat per Juan Gatti, inclou els pròlegs de Candy Pratts Price i del dissenyador Óscar de la Renta.

D'aquesta manera, es recull una part de la història, de caire artístic però alhora quotidiana. I és que aquests dissenyadors, coneguts en les principals passarel·les, influeixen de manera directa o indirecta en la manera de vestir de molts ciutadans en el segle XXI. Grans personalitats que llueixen els seus vestits, revistes que se'n fan ressò i centenars de ciutadans anònims que els admiren. Ells, com tants altres noms, també passaran a la història, però, sobretot, ho faran els seus dissenys. Són els autors d'uns patrons que faran història.

Cibeles, el punt de partida
Els principis no són fàcils, i manco en un món globalitzat on la tendència és la homogeneïtzació. Sovint és difícil deixar empremta. Precisament, en aquest món global, un dels èxits és traspassar fronteres. I ells ho han aconseguit. Els bessons bilbaïns Iñaki i Aitor Muñoz (Ailanto) debutaren a la Cibeles Madrid Fashion Week l'any 2001 -on encara desfilen-, però el seu principal mercat internacional és Japó.

Tanmateix, la present globalització també ajuda a la internacionalització. Des del moment que la passarel·la Cibeles de Madrid és coneguda i reconeguda arreu del món, només el fet de poder-hi participar ja obre les portes a molts dels dissenyadors que mostren allà la seva col·lecció. Per part seva, la mallorquina Carmen March, que el 2009 presentà la col·lecció a la Setmana de la moda de Nova York, debutà el 2004 a la passarel·la Gaudí de Barcelona i un any després féu el salt a Cibeles. El també mallorquí José Miró, que inicià la trajectòria professional a París, té presència en els mercats internacionals de Japó, França i Grècia.

Com bé destaca Óscar de la Renta, el llibre "recull la passió, l'elegància, el dinamisme, la innovació i la creativitat que han fet que el disseny espanyol sigui tan admirat a tot el món". Per tots aquests motius i perquè són líders en el sector, són moltes les persones que somien lluir, algun dia, un model que no deixi ningú indiferent, un model que, de ben segur, passarà a la història.