Bosses Louis Vuitton i rellotges Gucci a una fracció del preu original: les botigues del luxe "reciclat" floreixen arreu, però sobretot al Japó, on la crisi econòmica ha creat un puixant mercat de segona mà que és un fidel reflex de les noves estratègies de consum. Amb la crisi, les importacions japoneses dels productes nous de marca, que inclouen els més luxosos, totalitzaren el 2009 uns 894.600 milions de iens (8.000 milions d'euros), gairebé un 16 per cent menys que l'any anterior, segons les dades que maneja l'Institut d'investigació Yano del país asiàtic.
En èpoques de magror a Japó, un dels principals mercats de luxe del món, els consumidors han après noves estratègies de compra, que han suposat que les botigues de reciclatge d'articles de luxe proliferin als carrers del país asiàtic. El negoci sembla prosperar, com mostren, per exemple, els brillants resultats de la cadena de centres comercials Komehyo, amb seu a Nagoya (centre), que ven articles de marca nous i reciclats i que l'any fiscal, que va concloure el març de 2009, va tenir un benefici de 372 milions de iens (3,3 milions d'euros).
Perfil de la clientela
Els principals clients d'aquest tipus de comerços són "dones d'entre 20 i 40 anys que treballen en oficines" i que cerquen principalment bosses i rellotges, explica el responsable del portal d'internet Tokyo Fashion Daily, Timothy Schepis. Bona part d'aquest segment són joves fadrines que continuen vivint a casa dels pares sense pagar lloguer i que, en vista de la crisi, combinen peces bàsiques adquirides a grans magatzems amb articles de luxe que els permeten mantenir el toc d'exclusivitat. Un recent estudi de la consultoria McKinsey & Company assenyala que, "encara que retorni el temps de bonança al Japó, l'antany pujant mercat del luxe nipó no tornarà a ser el que va ser en la dècada dels 80", durant la "bombolla" financera.
Segons una enquesta d'aquesta consultoria, un 9 per cent dels toquiotes afirma que, encara que es recuperi l'economia, no està disposat a tornar al seu vell nivell de despeses en articles de luxe, mentre que un 20 per cent creu que pot comprar aquestes mateixes marques en les rebaixes. Per això, en un país on el 44 per cent de les dones posseeix una bossa de Louis Vuitton, segons dades del grup francès, el reciclatge d'articles de luxe es presenta com una bona alternativa per vestir a la darrera moda... o almenys a la penúltima. Al modern barri toquiota de Shinjuku s'aixeca un edifici de diversos pisos de la cadena Komehyo i a prop hi ha un local de No Brand, on el comprador és atès per venedors amb guants blancs que mostren els seus luxosos productes i adverteixen, això sí, dels seus imperceptibles defectes.
Bosses de cuir o xarol amb segell de Chanel o Prada cotitzades en uns 1.500 euros es venen, de segona mà, a uns 350 euros, mentre que els rellotges Gucci o Bulgari per a home, per exemple, costen la meitat del que valdria un de nou. Això no obstant, el que més abunda als mostradors i taulells d'aquestes botigues de luxe reciclat són les bosses de Louis Vuitton, una marca emblemàtica al Japó i que es va popularitzar encara més amb el film Sex and the city. Aquesta marca precisament ha obert les portes a Palma fa dues setmanes escasses. En aquests comerços de segona mà, una bossa Vuitton en els models de tauler d'escacs o de monograma poden costar entorn dels 200 euros, al voltant d'una cinquena part del preu original a Tòquio.
No tot és luxe
Ja sigui per la crisi o per una tendència global dels joves a comprar articles usats, aquest tipus de negocis prolifera a molts barris de la ciutat en un país on no es coneix la pobresa i l'ingrés per càpita supera els 32.000 dòlars (uns 23.800 euros). A Ginza, la meca de la moda de luxe a Tòquio, hi ha botigues de segona mà en alguns carrerons amagats, on els joves poden adquirir, per exemple, casaques de cuir de marques esportives, com pot ser Converse, per un preu de 25 euros, un preu molt menor que el dels comerços tradicionals nipons.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.