TW
0

28 de juny de 1910. 70.000 persones, gairebé tot Palma, abarroten un hipòdrom a prop de la capital esperant veure com el francès Julien Mamet realitza el prodigi de volar. L'avió s'eleva fins a 200 metres durant 5 minuts, fins que una distracció el fa amollar els comandaments i s'estavella contra un ametler.

Així, l'espectacle del primer vol es convertí en el primer accident d'aviació de l'Illa, encara que sense ferits. Tanmateix, no va temperar l'eufòria dels mallorquins, delectats amb el "circ" que per llavors eren aquests vols d'exhibició.

Va ser el principi de l'aeronàutica a Mallorca, una illa que té ara el tercer aeroport més gran de l'Estat espanyol i que ha vist com es desenvolupava un sector sense el qual avui no es pot entendre la seva economia.

El president de la Fundació aeronàutica mallorquina, Miquel Buades, és bon conexeidor de les primeres passes de l'aviació a l'Illa i se n'ha documentat prolíficament fins a escriure un llibre pendent d'editar: Història de l'aviació a Mallorca. De Mamet a l'aeromarítima mallorquina.

Recorda aquest pilot i professor que, per al vol, Mamet va fet portar des de Barcelona un avió Bleriot, el qual es va traslladar desmuntat en un carro fins a la finca de Son Macià, a Marratxí, on un aparcament improvisat acollia els cotxes de cavalls, a un costat, i els automòbils, a l'altre.

Mamet és el mirall d'una època en què volar era un entreteniment de masses. De fet, el vol del francès va acabar en accident perquè va amollar els comandaments quan intentava llançar als espectadors rams de flors. "En aquell moment, l'aviació era un espectacle, era com un circ i la gent, més que anar a veure volar un avió, anava a veure si queia o no queia", explica Buades. Van haver de passar sis anys fins que es pilotà el primer vol entre la Península i Mallorca, amb Salvador Heredia als comandaments.

El 1920 aterrà el primer avió comercial, que portà correspondència i diaris de Barcelona (fins llavors arribaven amb dos dies de retard), i se'n tornà amb dues ensaïmades. Les Línies Aèries Postals Espanyoles (LAPE) transportaren el 1935 els primers passatgers des de Madrid. Des de llavors, ha plogut molt en l'aeronàutica mallorquina, que es desenvolupà exponencialment a partir de 1960, quan s'inaugurà en ple boom turístic l'aeroport de Son Sant Joan.