El consum d'Oli de Mallorca ha fet una forta caiguda. | Jaume Morey.

TW
0

El consum d'Oli de Mallorca ha experimentat una forta caiguda el darrer any. A les Illes Balears, el consum de l'oli propi de la terra cau el 12%, mentre que la comercialització general arreu del món davalla un 8.7%. "Hem constatat que la baixada afecta, especialment, bars i restaurants", explicà ahir Josep Oliver, president del segell Denominació d'Origen. Aquestes dades són especialment negatives si es miren en perspectiva, perquè trenquen la costa ascendent que s'havia mantingut fins ara. De fet, les vendes d'oli amb DO Mallorca eren tan sols de 21.000 litres el 2004. D'ençà d'aquell any, l'Oli havia experimentat un increment espectacular: 39.000 litres l'any següent, 84.000 el 2007 i 99.500 el 2008.

És per això que els més de 500 pagesos que es troben darrera aquesta producció s'han inquietat. El cicle positiu ha donat lloc a un altre de negatiu. En aquest context, la consellera d'Agricultura, Mercè Amer, comparegué ahir davant els mitjans de comunicació "per fer una crida a la responsabilitat". A més, afegí que "la societat ha de consumir Oli de Mallorca". Amer emmarca la recomanació en la defensa de la tradició i de la naturalesa illenca. "És una bona imatge: Oli i Illa. Un equilibri que manté com sempre el seu paisatge". L'illa plena d'ametlers, oliveres, parres...

Tanmateix, segons la consellera, nomes hi ha un aspecte amb el qual l'oli mallorquí pot competir actualment i marcar diferències: "En qualitat". "A més a més", indicà Amer, "les botelles d'oli amb DO són bones d'identificar, ja que estan ben etiquetades". Aquest etiquetatge arriba fins a Alemanya, principal mercat d'exportació del producte. Després d'altres països de la Unió Europea, la següent franja de vendes més grans és la de l'Estat espanyol.

Mala arrencada

Tot i així, les exportacions tampoc no han pujat com esperava el sector. I és que el 2009 tingué una arrencada "nefasta, molt negra, amb unes vendes proporcionalment inferiors del 48%", explica Josep Oliver. Tanmateix, allò que comença malament no sempre ha d'acabar igual. En aquest cas, la comercialització de l'oli millorà a partir de l'estiu i assolí una xifra de quasi 91.000 litres d'oli col·locats al mercat.