TW
0

La Rambla esdevingué ahir escenari de diferents accions urbanes amb un sol objectiu: combatre l'estigma de les persones seropositives. Estudiants de l'Escola de disseny i altres membres del col·lectiu Alas idearen un grapat d'accions per fer reflexionar els ciutadans. La primera intervenció consistí a aferrar bombolles amb diàlegs ficticis damunt grans panells de publicitat. D'aquesta manera, un cartell d'Óptica Balear, on s'observen dues rialleres joves, acabà amb la llegenda d'una: "La meva al·lota és seropositiva".

Continuaren amb aquesta variant del cartellisme decorant altres plafons publicitaris, com ara el cèlebre senyor que dona cara a Kentucky Fried Chicken. De la seva boca sortia: "Jo també sóc seropositiu". La següent passa fou la paradeta d'"abraçades de franc" que s'instal·laren al carrer dels Oms. Dos estudiants, vestits de vermell i al crit d'"abraçades gratuïtes", sortien al pas de tots els vianants amb la desimboltura pròpia del jovent.

Primer els feien una aferrada... i després els explicaven que eren seropositius. Posteriorment, distribuïen una targeta que explicava: "El contacte físic no sexual amb persones amb sida no implica cap risc". D'aquí que, alguns, fessin cara de pocs amics en adonar-sen que havien abraçat una persona seropositiva. Però aquestes reaccions foren menys que les positives, la qual cosa demostra que la conscienciació ciutadana camina a pas ferm.

Segons Margalida López-Viota, la majoria actuaven de bona fe. "Els que no ens han volgut abraçar era més per desconfiança que per la campanya en si mateix", assegurava Margalida. El seu company Alejandro Haro afegia: "Una senyora ens ha dit: 'És que tenc la grip'. I un altre: Jo, abraçades no en don a ningú. O sigui, tota mena d'excuses". Però tal com explica Harold Jiménez, professor i coordinador de les accions, "allò important ha estat visualitzar un problema per desestigmatitzar-ho". I més que la sida, és la desconfiança dels altres amb els seropositius.