TW
0

Palma és cada cop més a prop d’unir el seu nom a grans urbs com Londres, Barcelona i Madrid. I és que la publicitat ateista, que ja s’ha inserit en els autobusos municipals de les ciutats abans esmentades, també podria lluir en els de Palma en un termini de 10 dies. Tot i que el transport municipal de Ciutat era un dels pocs que, fins ara, es resistia a dur publicitat, l’EMT confirmà ahir que trencarà amb aquest impediment durant el 2009. Segons la gerent Fontsanta París, l’EMT es troba ja en negociacions amb l’empresa Maya per arribar a un acord publicitari. A més a més, París assegurà ahir que estudiaran seriosament la proposta dels col·lectius d’ateus en rebre-la, i és que entra de ple en els plans expansionistes de la Unió d’Ateus i Lliurepensadors (UAL).

Albert Riba, president del col·lectiu català i coordinador estatal, avançà ahir a dBalears l’estratègia que el moviment seguirà en les properes setmanes. A hores d’ara, dos vehicles de cadascuna de les flotes municipals de Barcelona i de Madrid duen aferrats el missatge ateista que diu: "Probablement Déu no existeix. Deixa de preocupar-te i gaudeix la vida". La campanya s’estén com una taca d’oli. AVALL, el referent d’UAL al País Valencià, sol·licità la setmana passada el permís corresponent a l’Empresa de Transport Metropolità de València capital.

La mateixa petició es va fer a Sevilla (on les negociacions estan avançades) i a Saragossa (que ha rebutjat la proposta inicial però que podria rectificar en el decurs d’aquesta setmana). El cas de Bilbao és diferent, ja que la flota de busos no inclou mai publicitat. És per això que el col·lectiu ateu cerca alternatives, com el metro o el tramvia. Aquest grapat de ciutats formen el primer cinturó de la campanya, corresponent a grans urbs. A partir de mitjan setmana vinent arriba el torn de les ciutats menors. És aquí on entra Palma, candidata a incloure la polèmica publicitat.

La decisió, tanmateix, està lligada a les vies de finançament que el col·lectiu assoleixi. El permís de Cort, per mitjà de l’EMT, seria igualment necessari. Palma no seria l’única ciutat inclosa en aquesta segona onada de la campanya. De fet, UAL estudia amb urgència tres nous emplaçaments: alguna ciutat d’Andalusia, a causa del seu immens abast geogràfic; el País Basc, si l’opció de Bilbao no fructifica, i Galícia.

Bona acollida

L’arribada del bus ateu fou ahir molt ben rebuda per Sara Mulet, secretària del Moviment Laic i Progressista-IB. "M’encanta el belcebús", assegura. Tot i així, Mulet matisà que la seva organització no promourà, per se, aquesta campanya. "Nosaltres som laics, i això inclou ateus i religiosos, perquè el que defensam és que l’Església, la que sigui, quedi fora de la vida pública", explicà. "Respectam les religions i ens és igual el credo de cadascú", precisa. Emili Vives, de l’Ateneu Eclèctic català, contraposà en canvi que "la campanya no ofèn ningú, llevat dels que es creuen amb la veritat absoluta". Així mateix volgué enviar un missatge als ateus que fins ara "se sentien com una cosa rara". "No estàs sol", digué.