TW
0

I amb el nou any, les noves tendències. El sector de la moda, entès amb amplitud, es transforma de tant en tant. I la màxima de "renovar-se o morir" es manté més viva que mai. De fet, són els mateixos creadors els que detecten els canvis de cicle i vaticinen els elements o modes que s’imposaran durant aquest 2009. Ruben Perlotti, per exemple, creu que predominaran "les combinacions de colors primaris, molt vius, amb matisos de colors neutres, com els grisos, cremes i blaus clars". Respecte dels volums, Perlotti estima que el sector es dividirà en tres models: "El de les línies rectes, un altre amb les molt voluminoses i un de tercer, en canvi, que combini de manera exagerada les dues primeres". O sigui, una part de la vestimenta lluirà grans amplituds mesclada amb parts extremadament cenyides.

Tolo Crespí també aposta per jugar amb els volums. "Els vestits de dona per a l’estiu seran vaporosos i curtets". Pel que fa als colors, Crespí intueix que tornarà la sobrietat, amb el blanc i el negre per bandera. "Ara bé, amb tocs de color com el vermell o el verd fosc; en tot cas, colors elegants". Respecte dels calçons, Crespí té clar que "el maluc torna al seu lloc i el tall serà més alt i estret". Neu Amengual, jove dissenyadora instal·lada a Barcelona, veu les noves tendències a la catalana. "Les peces senzilles, l’estètica minimal, continuarà protagonitzant la moda", explica.

I allò que digui la moda serà el patró de comportament per a altres sectors, com la joieria. Isabel Guarch té clar que totes dues avancen agafades de la mà. Tant és així que en posa un exemple ben gràfic: "Com que ara ja no es duen els colls arrodonits, sinó els de punta, els collars també s’adaptaran al nou format". És per això que les peces de joieria seran més allargades, "perquè un collar de tipus corbater llueix més amb un coll més ample", diu la joiera. Des d’un àmbit més acadèmic, en canvi, es vaticina el retorn d’estils de dècades passades. Així es manifesta Irene Mestre, directora de l’Escola de Disseny de les Illes Balears. La il·lustradora Mar Oliver també coincideix amb la recuperació d’antigues modes. O sigui, l’eclosió de l’estètica anomenada retro. "Però no serà tant en els continguts com en la tècnica emprada", matisa Oliver.

Ara bé, les noves tendències arribaran o no depenent de la crisi econòmica. Per Mar Oliver, "la crisi, aparentment, està pegant fort". Tanmateix, es mostra optimista, tal com ho fa la directora de l’Escola Superior. "Seria interessant que la crisi actuàs com un revulsiu contra les tendències passades i s’incentivàs la creativitat", comenta amb constructivitat. I és que, històricament, "en temps de crisi la moda ha tractat de mostrar-se més glamurosa".  Observau, idò, les passarel·les.