TW
0

En la cinquena edició del certamen ÑH Lo mejor del diseño periodístico España & Portugal 2008, organitzat pel Capítol Espanyol de la Society for News Design (SNDE), el jurat, reunit a Pamplona els dies 25 i 26 de setembre, ha designat el dBalears, Público (Madrid, Espanya) i Diário de Notícias (Lisboa, Portugal) com els diaris més ben dissenyats de l’any en les categories de mitjans impresos, a QuèFem? de La Vanguardia (Barcelona) com la revista més ben dissenyada i a www.tv3.cat i a www.soitu.es com les publicacions online més ben dissenyades.

Es van presentar a concurs més de 2.300 entrades a concurs de 62 mitjans dels dos països, una xifra que suposa un nou rècord absolut de participació. D’elles, 2.200 van correspondre als 47 mitjans impresos en concurs i 120 a 15 publicacions on line.

En total, el jurat ha concedit 157 medalles, de les quals 20 són d’or, 49 de plata i 88 són mencions.

Han format el jurat, que ha realitzat les seves deliberacions en la facultat de Comunicació de la Universidat de Navarra, les següents persones: en diaris i revistes, Diego Areso, cap de Disseny de Público (Madrid); Eduardo Cruz, director d’Art de La Gaceta de los Negocios (Madrid); María González, cap de Disseny del Magazine de El Mundo (Madrid); Javier López, redactor en cap de Disseny d’El País (Madrid); Juan Ramón Martín, professor de Disseny de la Universitat Pontifícia de Salamanca; Jorge Martínez, cap de Disseny de La Nueva España (Oviedo); Antonio Mencía, director de Diari de Burgos; Pedro Pimentel, director d’Art de Jornal de Notícias (Porto); Teresa Silva, coordinadora gràfica de la revista Única, del setmanari Expresso (Lisboa); Alfredo Triviño, director d’Art de Nous Projectes de la companyia News International (Londres); i Carlos Valdemoros, cap d’Art d’Ideal (Granada); i en publicacions on line, César Galera, dissenyador i infografista del diari Expansión (Madrid); Ismael Nafría, director de Continguts Digitals de La Vanguardia/Grup Godó (Barcelona); i Ramón Salaverría, director del MMLab i professor de la facultat de Comunicació de la Universitat de Navarra.

El lliurament de guardons tindrà lloc el pròxim 14 de novembre a Saragossa, en la clausura del cinquè congrés ÑH Lo mejor del diseño periodístico España & Portugal, que organitzen l’SNDE i l’Heraldo de Aragón com a mig amfitrió de l’acte.

Per la qualitat periodística

Els premis ÑH foren creats per impulsar la qualitat del periodisme visual a Espanya i a Portugal, per apostar per una aproximació fonamentalment periodística del disseny, la fotografia, la infografia i la il·lustració a les redaccions, i per reconèixer les bones pràctiques en mitjans de qualsevol procedència i mida. A més a més, l’SND convoca concursos mundials.

Un enfocament ‘glocal’, aquesta és la clau

Després de dotze anys el Diari de Balears desitjava fer un pas al capdavant més. Ho va ser el fet de convertir la capçalera Baleares el 1996, després de la seva adquisició pel Grup Serra, en l’únic diari editat en català a les Illes. Ara, ja el segle XXI, en l’era de la Comunicació ferotge i veloç, en la qual la informació desborda l’audiència fins a l’extrem d’arribar a saturar-la i en la qual els mitjans de comunicació empren tots els canals coneguts per difondre el seu missatge, es tractava de trobar la clau que permetés a Diari de Balears destacar la seva veu.

El Grup Serra, líder al sector gràcies entre altres coses a la seva audàcia, no va titubejar i va contactar amb Innovation, un dels més prestigiosos grups de consultoria i assessoria en mitjans de comunicació del món. Aquest es va posar en feina reunint, sota la direcció del seu president Carlos Soria, exdegà de la Facultat de Ciències de la Informació de la Universitat de Pamplona, un destacat grup dels seus consultors per a cada àrea a tractar: per al tractament informatiu i redaccional, Carlos Enrique Bayo (exdirector adjunt del gratuït ADN), per al formal i gràfic Javier Errea (dissenyador editorial) i per al projecte on line, Ismael Nafría (expert en mitjans on line).

De l’anàlisi primera va resultar clara la necessitat de dotar el nou Diari de Balears, que finalment va adoptar com a capçalera l’acrònim dBalears, més identitari, d’una paginació dinàmica i visual. També, conscients que allò local cerca el seu espai en la proximitat, mentre que la tecnologia i l’economia ens condueixen a un escenari global que cada vegada té menys barreres, es va assumir la mentalitat ‘glocal’ per estructurar el diari. Agrupat a quatre blocs ben diferenciats (Balears, Ara, Esports i Cultura), amb un element nou (la fotonotícia de les portadetes) que oferís reflexió, informació i anàlisi en profunditat des de l’aspecte visual. En el desenvolupament de les seccions, augmentar el pes de la informació local sense descuidar l’estatal i mundial. Per això es van crear els plafons de la Part Forana: la notícia de pobles de manera concreta i amena. Així com també els panells de Món i Estat, que permeten incloure la informació exterior a les Illes. Allà, la ‘fórmula’ de dBalears.