Divendres passat, Apple avançava per primera vegada en la història el cercador d'Internet en valor bursàtil amb una capitalització de 158.840 milions de dòlars, pels 157.230 milions de Google. Tot és efímer a Wall Street i el títol li va durar a Apple només unes hores, però va servir per cridar l'atenció de mercats i analistes sobre l'evolució de dos dels principals gegants del panorama tecnològic nord-americà.
De la mà, principalment, del popular iPhone, i de l'augment de la venda d'ordinadors a tot el món, les accions d'Apple han avançat un 44 per cent en els últims dotze mesos i les seves possibilitats d'ascens semblen no tenir final. Apple va llançar el seu telèfon mòbil el juny de 2007 i el juliol passat introduïa simultàniament a 21 països la versió 3G, de la que es van vendre un milió d'unitats en només un cap de setmana.
El nou iPhone té un preu més baix i una important novetat: els usuaris poden ara descarregar aplicacions per al telèfon creades per Apple o altres empreses que es compren a la botiga online de la firma.
Encara que Apple només es queda amb un 30 per cent de les vendes i moltes d'elles són, fins i tot de franc, l'èxit d'aquests programes -s'han venut ja 60 milions- repercuteix en majors vendes per al telèfon.
Google, per la seva part, s'enfronta a un panorama diferent. Els seus títols, que van superar els 700 dòlars a finals de 2007, van caure fins als 413 dòlars el passat març, pel descens dels usuaris que “punxen” als anuncis publicats pel cercador, la seva principal font d'ingressos.
Encara que Google ha argumentat que la baixada es deu també a altres factors, els analistes creuen que l'empresa podria ser tan immune a la crisi econòmica com semblava.
Els inversors es mostren també impacients per la falta de models de negoci per rendibilitzar costoses inversions de la firma com el servei de vídeo per Internet YouTube.
Els experts no aconsegueixen posar-se d'acord sobre com serà l'evolució d'ambdues empreses en el futur i qui s'imposarà com a rei de Silicon Valley.
Amb les seves seus situades només a uns quants quilòmetres l'una de l'altra, els dos grups van ser fundats en condicions similars -en ambdós casos van ser dos amics que van crear l'empresa- però els separen més de tres dècades i models de negoci molt diferents.
Google ha vist caure els seus ingressos i valor en borsa en els últims mesos, però la firma ha apostat per la qual cosa sembla ser el futur del sector: serveis de programari basats en la xarxa i finançats per publicitat.
A més, la companyia guarda un important as a la màniga que podria convertir-se en un seriós competidor per al iPhone: el cercador llançarà la pròxima tardor un telèfon mòbil operat per T-Mobile i fabricat per HTC que usarà el programari Android de Google.
Apple, per la seva part, haurà de demostrar que és capaç de mantenir el seu ritme de creixement actual en el futur.
Alguns experts apunten que el marge de benefici del iPhone és menor que el del iPod o el Mac i afegeixen que l'augment del programari disponible a Internet acabarà fent irrellevant quin sistema operatiu usa cada aparell, reduint la fidelitat dels usuaris de Macintosh.
Apple, a més, s'enfronta al problema que l'èxit de la companyia està fortament identificat amb la personalitat de Steve Jobs, el seu cofundador i conseller delegat.
Jobs, que va superar un càncer de pàncrees fa uns anys, ha aparegut considerablement demacrat en els seus últims actes públics i cada vegada que els rumors sobre els seus problemes de salut inunden el mercat les accions d'Apple baixen amb força.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.