Però, sobretot, és un DINK Doble Income No Kids, en anglès. O sigui: Dos salaris i sense fills, el somni de qualsevol venedor. I vet aquí que ara, segons sembla, l’homosexual mitjà també s’ha aficionat al vodka.
Almanco, aquest és l’objectiu de The Absolut Company, la més famosa destil·leria de vodka gràcies al disseny de les seves botelles. Perquè de la mateixa manera que amb el perfum, les begudes espirituoses també llueixen més en un embolcall de disseny.
Amb aquesta premissa, Absolut Vodka ha posat en el mercat una colorida botella basada en la bandera gai. O millor dit, en el símbol que Gilber Baker dissenyà en 1978. Baker era a San Francisco, Califòrnia, enmig de la gran moguda gai dels anys setanta. I basant-se en els colors de l’arc iris creà una imatge amb la qual els homosexuals es poguessin sentir identificats.
Diuen que, fins i tot, l’elecció de l’Arc de Sant Martí sería una referència al Over the Rainbow, que Juddy Garland cantava al Mago de Oz i havia esdevingut un èxit rosa.
Ara, 30 anys després, Absolut Vodka li ha volgut retre homenatge. Una ampolla commemorativa, comercialitzada a l’Estat des d’ara fa un mes, que ja es pot trobar a qualsevol bar d’ambient. Segons Nina Gillsvick, directora internacional de la marca, "Absolut sempre ha estat una marca que ha valorat la gent per ser allò que són". La directiva sueca afegeix: "Ja fa 30 anys que apostàrem per les llibertats individuals, o sigui que, aquest només és un altre pas".
Fins i tot el creador de la bandera, Gilber Baker, ha alabat (i avalat) la campanya d’Absolut. "Hi ha poques marques que puguin dir, honestament, que han ajudat a aconseguir qualque canvi". I continua: "Des de la meva perspectiva, Absolut pot estar contenta: donà suport als gais i a les lesbianes quan calia".
Darrerament, San Miguel i Air Nostrum també han començat a produir publicitat dirigida específicament als gais i lesbianes.
Una altra mirada
Però no tots els militants pels drets civils es mostren d’acord. Comencem aquest article un altre pic: Com és un homosexual? Segons ells mateixos no són més especials que ningú. Alguns són adolescents; d’altres tenen els famosos 35 anys. I sorpresa! També n’hi ha, de vells. Uns treballen a la construcció, d’altres a l’Administració, i és clar, existeixen els de professió liberal.
I, sobretot, hi ha homosexuals que asseguren no arribar a final de mes amb els sous precaris que cobren. I més que dink, són uns "treballadorets" que malviuen. Van tirant, com tots.
Arkadi Lladó, militant de Joves per l’Alliberament Gai, creu que "ja fa molts d’anys que es mercantilitza el fet homosexual". I la banderola gai, "màxim símbol del comerç rosa, no té cap connotació reivindicativa". I és que, segons Lladó, "és el triangle rosa allò que s’utilitza en les lluites d’alliberament gai".
Una associació que es considera revolucionària, el JAG, i que es troba a tot arreu del territori català. Des del grup Ben Amics, en canvi, no bel·ligeren tant contra la botella de colors. "Ja sabem què és una mercantilització" diu José, però té un punt positiu, en tant que ajuda a la nostra visibilització".
O sigui: "Mentre no representi una ofensa per al col·lectiu no ho veiem malament". El que critiquen, tanmateix, és què els investigadors de mercat no es fixin també en les lesbianes i transsexuals com a mercat potencial.
Arkadi Lladó, en canvi, renega radicalment: "Productes com aquest no fan més que evidenciar l’assimilació del fet homosexual per part del sistema capitalista". Són les diferents visions dins d’un col·lectiu que no és tan clar.
El col·lectiu, per José, són les persones LGTB com ell. Per Arkadi, la classe treballadora. I per Absolut, la butxaca de tots ells.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.