A poques hores de la finalització de les 24 hores de vaga general, ens proposam esbrinar si existeix alguna constatació que la jornada també ha incidit al si del mitjà digital. En aquesta missió ens ajudaran les dades de l'Associació d'Inversors i Emprenedors d'Internet (AIEI), que té representants a les principals empreses del sector i que, a més, monitorizà per primer pic a l'Estat la incidència a internet d'una vaga general, amb l'objectiu de fer de la xarxa un indicador clau per avaluar-ne l'èxit o el fracàs.
Allò cert és que, tot i la convocatòria, les persones es continuaren connectant al ciberespai, gairebé com qualsevol altre dia. De fet, el trànsit d'usuaris finals a la xarxa no es veié gairebé alterat. Si fa no fa, fou el mateix que un dia normal pel que fa a visites de diversa naturalesa, però on sí es notà una important variació fou en el comerç en línia. Segons les fonts esmentades, descendí un 25% i les cridades als call centers de les empreses caigueren de manera més important, fins al 40%.
Ambivalent
Altres dades retornen a la realitat d'una vaga, també digital, de tebi seguiment. Menys d'un 3% dels empleats d'empreses considerades digitals amb més de 50 treballadors s'adheriren a la paralització. A les que tenen menys de 50 empleats el seguiment pràcticament fou nul. La solució per apamar la repercussió de la vaga fou analitzar el trànsit a la xarxa de les 8.00 a les 14 hores del dia en qüestió i comparar-lo amb els valors del mateix interval de temps de dimecres 22 de setembre. "La vaga voluntària o forçada que han experimentat les companyies tradicionals ha repercutit a les vendes de comerç electrònic i assistència de serveis a societats. Tanmateix, a l'hora de la veritat, les empreses del sector internauta no han fet vaga, han estat disponibles, operatives 24x7, 365 dies a l'any.
El model de vaga tradicional no tindrà efecte en una societat digital plena, si no canvia el plantejament. Internet es mobilitza per la dinamització no per la paralització", diu Yago Arbeloa, president de l'AIEI. En aquest escenari, els serveis mínims o els piquets informatius han pogut fer poc per limitar o paralitzar l'accés als sistemes automatitzats que oferixen serveis, com el comerç electrònic, la banca en línia o la finestreta única electrònica. Això no obstant, el trànsit en la xarxa sí ha experimentat un descens en algunes de les activitats digitals.
També resulta destacable el seguiment mínim de la vaga general per part dels teletreballadors, que desenvolupen les activitats laborals de manera telemàtica des de casa i que, per això, no es veieren afectats per la vaga de transports o per les pressions dels piquets. Així doncs, es constata que internet és un sector que permet secundar o no una vaga general sense que els treballadors no es vegin sotmesos a cap tipus de pressió externa. "Internet és un avantatge que garanteix que tothom pugui exercir els seus drets fonamentals. És una oportunitat que fins fa poc no existia", indica el president de la AIEI. "Els que treballam a internet no concebem això de pàgina tancada per vaga". No en va, com diu Arbeloa, el nostre és un mitjà 24x7.
L'apagada com a vaga
Com és evident, els treballadors de la xarxa no tenen les mateixes condicions laborals que altres col·lectius, que són els que van prendre la decisió de mobilitzar-se. Així mateix, sovint apareixen com un sector incomprès, que funciona a moltes bandes sense la regulació necessària. Això té els seus perills, si pensam que l'activitat econòmica i empresarial es desplaça de cada vegada més a un entorn digital, on el 80% dels sistemes estan automatitzats i no necessiten treballadors per ocupar la seva tasca. O el que és el mateix: només una apagada aconseguiria que deixassin de funcionar. Per molt que el servei de hosting hagués secundat la vaga, no s'hauria traduït en una suspensió de l'esmentat servei.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.