Amb el mes d'agost ja clos i immersos de ple en la tornada a la normalitat que això implica, les autoritats encarregades de cuidar l'ordre públic mantenen la guàrdia ben alta, també dins la xarxa. I és que amb estralls postvacacionals i tot, les forces de seguretat no aturen i aprofiten per recordar algunes mesures, principalment consells dirigits als pares, amb referència a l'ús tecnològic que fan habitualment els més menuts, emfatitzant els riscs que comporta navegar per internet.
El moment és adequat, atès que els petits de la casa aprofiten al màxim els darrers dies de l'estiu, disposen de més temps de lleure i, per tant, acumulen proporcionalment més estones davant l'ordinador. Per això, tant la Policia Nacional com la Guàrdia Civil -en concret les seves divisions tecnològiques- insten a adoptar alguns hàbits saludables per establir una manera més segura de navegar a la xarxa i, sobretot, adequada als imperatius legals.
Fer servir el seny
Per mantenir-se en terrenys segurs no calen tecnologies gaire avançades ni complicades rutines. Per contra, allò que és més indispensable és mantenir viu el sentit comú. Seguint aquesta pauta entendrem millor el contingut d'aquesta mena de decàleg, que comença amb senzilles premises, com ara limitar fins a un punt raonable el nombre d'hores que els fills dediquen a utilitzar l'ordinador i, a més, procurar de supervisar els continguts a què accedeixen. Afegeixen que, si l'infant, per edat, no és capaç encara de discernir què pot veure i què no, serà convenient la instal·lació d'un programari, no gaire complex ni car, que faci de filtre de determinats webs perniciosos. I és que internet, a més de mostrar-nos el món en detall, amaga alguns artificis enganyosos que no ens han de venir de nou si algun dia ens hi topam.
Segons els autors d'aquesta comunicació, els que poden afectar amb més probabilitat els nostres fills són el frau i la provocació sexual. Contra això, el que s'ha de fer com a precaució és mantenir la privacitat i l'anonimat que internet atorga. És important insistir que no s'han de difondre a persones desconegudes les dades personals més importants: nom, direccions i horaris habituals són els termes als quals convé donar menys publicitat, ja que, com apunten sovint els portaveus de les forces de seguretat, de vegades a la xarxa les coses no són talment allò que semblen.
Altres dades i informacions pròpies prou sensibles, que no haurien de ser exhibides davant desconeguts, recalquen, són les fotografies. És prou conegut que aquest material en mans inadequades pot derivar cap a situacions molt perjudicials per als menors, com per exemple l'assetjament i els xantatges. Igualment, se'ls hauria de recordar la conveniència de no citar-se al carrer amb algú a qui han conegut únicament a través de l'univers digital.
Un altre punt a tenir especialment en compte emmarca tot allò que té a veure amb les transaccions econòmiques, operacions, tanmateix, per les quals els joves de la casa no solen estar autoritzats i molts d'aquests comportaments compareixen sense que els progenitors se n'assabentin. Amb vista a compravendes en un sentit més ampli de la qüestió, seria important no abandonar les còpies dels resguards de compra a prop dels Terminals de Punt de Venda (TPV), perquè aquests papers contenen informació sobre les targetes que pot ser emprada per donar-nos un ensurt en un caixer o al ciberespai.
Una recomanació fonamental que serveix per tenir ben resguardada la integritat del nostre compte bancari, i amb referència a la targeta de crèdit, és la de no usar-la en llocs que no siguin de confiança. També ho és no introduir el número clau a pàgines d'internet per verificar-ne la identitat. Ja que parlam d'estafes, hem d'anar alerta amb les que ofereixen apetitosos regals, prèvia trucada a prefixos de l'estil 903, 803, 807 o 906, o amb l'enviament d'un e-mail.
Comerç i correu
Pel que fa a l'spam i el malware -els perills principals de fer servir aquest estiu la nostra bústia electrònica-, ens recomanen no obrir missatges d'origen desconegut, a més de no executar cap tipus d'arxiu que vingui adjuntat al missatge en qüestió, tot i que aquest sigui encapçalat per un suggerent títol, com ocorre tot sovint. Per ventura, de cada pic la compravenda entre usuaris i comerços està més implantada i és més fiable i, per això, "ofereix cada cop menor incidència de frau", segons els experts. Això no obstant, aquesta circumstància és aprofitada per alguns delinqüents, que centren l'activitat en les transaccions entre internautes, ben típiques per exemple dels portals de subhasta. Per evitar els perjudicis d'aquest tipus de picaresca, ens aconsellen contactar de seguida de manera fiable amb l'altra part que intervé en la transacció i així obtenir més informació, com també gravar totes les converses per poder aportar proves en un futur, si fos convenient.
Com queda palès amb exemples diaris, és relativament senzill usar les dades d'un altre comprador en una operació electrònica. Per lluitar-hi, algunes entitats ofereixen targetes virtuals que limiten l'import de la compra i n'evita un posterior ús que pot ser fraudulent. Per aquest motiu, no són pocs els estafadors que creen pàgines web d'empreses falses que funcionen de mitjanceres en les operacions de comerç electrònic (Scroll) i, per tant, es fa necessari verificar en el món material que la suposada empresa existeix. Igualment, a l'hora de cobrar una venda, cal pensar que els sistemes de pagament via empreses de transferència de fons són els més usats per part dels defraudadors, motiu pel qual haurem d'evitar també els pagaments amb xecs bancaris, especialment si l'import sobrepassa el preu del producte. Posant esment a tot aquest enfilall de prevencions senzilles ens aproparem, segons els que treballen com a garants de la llei, a l'objectiu de gaudir d'una estàlvia experiència digital.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.