TW
0

Un dels perills de la societat creada pel neoliberalisme és que les persones que la formen s'hagin convertit merament en consumidores, en lloc de en ciutadanes; en persones que es preocupen més d'aconseguir maneres de poder consumir tot el que passa per davant dels seus ulls, abans que ser persones que desitgen obtenir el màxim de drets que els corresponen. Si abans va ser la religió, ara és el consum el que es converteix en l'opi del poble, però si convertim precoçment en consumidors els infants, llavors aquesta societat ha errat clarament el camí.

Un infant a partir dels dos o tres mesos ja visita, dins un cotxet conduït pels seus pares, supermercats i tota casta de botigues, ja comença a amarar-se de l'olor, dels colors, de la il·luminació o de la música d'aquests temples del consum; abans de xerrar i quan comença a fer-ho, ja és capaç, quan es troba en els diferents tipus de mercats, de demanar alguna cosa per a consumir-la; al voltant dels tres anys o abans ja comença a agafar dels prestatges mercaderies perquè els pares els en comprin; al voltant dels cinc anys ja demanen als pares poder simular que ells han fet la compra, és a dir, paguen quan passen per caixa, amb els pares tot orgullosos; i entre els set i els vuit anys ja comencen a fer compres sols. Aquesta seria una evolució normal, si no s'ha fomentat en excés la precocitat.

Se sabrà que s'ha educat un infant consumidor en lloc d'un infant ciutadà si a partir dels vuit i nou anys ja tria entre diferents marques la roba que vol posar-se o les sabates que vol calçar, o el mòbil amb el qual vol comunicar-se. A vegades, demanarà a la mare que li doni doblers, que l'esperi prenent un cafè i ell entrarà a la botiga a comprar algun objecte desitjat. Els estrategs que dominen el mercat han sabut sembrar la llavor i obtenir una bona collita de consumidors.