L'institut de secundària mallorquí de Na Camel·la ha aconseguit darrerament ressò internacional, ja que ha resultat premiat en un certamen en el qual intervenien centres de tot el món i que ha estat organitzat per la Fundació Telefónica. El treball presentat pels manacorins duia per títol Crítics interactius, un blog que ha obtingut el tercer premi de la seva categoria i que va ser dirigit per les professores Emilia Saura Woods i Francesca López Vicens.
L'acta del jurat d'Educared descriu el projecte com el d'un "blog sobre cinema, llibres, música i esports en el qual els alumnes es converteixen en crítics i plasmen breus resums i opinions personals". Afirmen que han valorat especialment l'esforç de l'equip, la traducció dels continguts en dos idiomes -català i castellà- i la diversitat d'entrades i comentaris existents per reconèixer el projecte de comunicació digital com un dels millors de l'edició d'enguany.
Els sis adolescents que han exercit en aquest curs de crítics internautes i que finalment han estat distingits per aquest projecte demostren satisfacció per l'experiència que els ha permès opinar sobre alguns dels temes que més els interessen, aportar l'esforç propi per treballar en equip i ara, a la fi, la satisfacció del reconeixement de l'organització en forma del tercer guardó de la categoria en què competien.
Amb ja deu edicions d'Educared, en aquesta ocasió el concurs presentava com a novetat principal el fet de convertir-se en una iniciativa de caire internacional, dirigida a professors i a alumnes de qualsevol indret del món. Aquest caràcter que traspassa fronteres s'ha reflectit fortament en la participació. En total s'han presentat al certamen 8.219 participants (1.341 docents i 6.878 estudiants), dividits en 2.169 equips, procedents de 19 països. Quant als guardonats, el jurat ha seleccionat i ha concedit els primers premis de cada una de les categories a propostes procedents de l'Estat (en concret a centres originaris d'Aragó, les Balears, Cantàbria, Madrid, les Canàries i el País Basc), però també de l'Equador i el Perú. A més, altres procedents de l'Argentina, el Brasil i Mèxic s'han enduit segons i tercers premis.
Varietat
La temàtica dels treballs guardonats és molt variada, i gairebé cada exemple és únic i diferenciat de la resta. Destaquen, en especial, els dedicats a les matemàtiques, al canvi climàtic i, en general, a temes ambientals: contaminació, residus o reciclatge en són només alguns dels més recurrents. Així mateix, hi ha hagut treballs dedicats a temes ben diversos, com ho demostra per exemple l'especial seguiment del camí de Santiago, per la coincidència d'enguany amb la celebració de l'Any Sant.
Aquesta cita internacional, organitzada per Fundació Telefónica, té com a objectius promoure l'ús pedagògic de les TIC, conscienciar la comunitat educativa del potencial de les tecnologies i reconèixer l'esforç del professorat per introduir les TIC en els processos d'ensenyament i aprenentatge. Per participar en el concurs, els alumnes havien de formar equips i amb l'ajuda d'un professor havien de realitzar treballs multimèdia relacionats amb les matèries del currículum escolar del seu país. En aquesta ocasió, les categories eren definides per l'edat dels alumnes, començant des dels 3 anys. Els projectes s'havien de presentar en el marc d'alguna de les quatre modalitats proposades: webs, blogs i wikis.
A més, s'inaugurà una categoria denominada experiències didàctiques, dirigida als docents, en la qual els mateixos professors hi participaven en solitari. Fet i fet, la recompensa per la feina no és poca cosa, com s'observa amb els premis atorgats: per als primers classificats en cada una de les categories, un netbook per al docent responsable del grup, un tablet PC o un netbook per als membres de l'equip segons la categoria, i un pissarra digital i un canó projector per al centre docent.
Més que un portal
Educared és una eina ben arrelada i en la seva plataforma participen les principals organitzacions educatives de l'Estat espanyol i promou la innovació pedagògica a través de la tecnologia des del 1998. Potenciant l'ús educatiu de la xarxa, ha esdevingut en pocs anys un dels portals educatius de referència. En virtut d'això, desenvolupa importants activitats de formació, divulgació i implantació de les TIC tant presencials com en línia i contribueix a botar les barreres digitals que encara existeixen, en especial a indrets d'Amèrica llatina. L'educació a tot arreu és la clau del progrés i les TIC fonamenten un instrument essencial i imprescindible per millorar els processos d'aprenentatge i per assegurar la igualtat d'oportunitats pel que fa a l'accés a l'ensenyament.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.