TW
0

De manera habitual surten a llum informes i investigacions en els quals es fixa la mirada en la relació contrastada que hi ha entre els menors i la tecnologia, en especial internet. En un indret com les Balears, en el qual aquesta relació es contempla ben implantada en la nostra realitat, on més del 92% d'adolescents disposa d'accés a la xarxa des de casa, segons indica l'Observatori dels Drets del Menor, s'imposen com a necessàries revisions periòdiques per mirar de garantir una protecció del sector sobre el qual s'ha de tenir més zel: els infants i els joves.

En aquest sentit, una iniciativa que aquests dies ha bullit d'activitat ha estat un curs titulat Xarxes socials. Aprendre i ensenyar a fer-ne un ús responsable. Com el nom indica, els destinataris d'aquesta activitat són els qui més implicacions comparteixen amb els menuts i els joves, en aquest cas pares i mares i també docents. L'esdeveniment ha tingut la coordinació de l'Institut de Ciències de l'Educació i, sobretot, de Maria Antònia Gomila com a responsable del projecte, igual que de la federació Coapa.

Prendre consciència
Desxifrant el contingut d'aquestes jornades, direm que es plantejaren amb un esquema bàsic que mira de donar resposta a temes com ara què fan els fills a internet, com l'utilitzen, amb qui hi contacten i quin material troben a la xarxa. Malgrat que és evident que ara es coneix tot aquest tema millor que anys enrere, encara són moltes les persones que, en termes de seguretat i adequació de l'ús, no acaben d'endevinar l'opció millor.

Com que usualment empram una part dels serveis que ens ofereix aquesta tecnologia, assumim que en sabem a bastament i que ho feim bé. De la mateixa manera es creu, de vegades erròniament, que els fills saben navegar per internet i són conscients dels perills que s'hi amaguen, pel simple fet que és un element ben natural en les seves vides. Però sempre hi ha zones d'ombra que s'escapen a la vigilància.

D'aquesta manera, doncs, la concepció del curs hi marca una clara fase inicial que es caracteritza per la presa de consciència, amb una voluntat més pedagògica que no pas alarmista. Tot seguit, els ponents han anat posant davant els ulls dels assistents diverses eines i claus per saber-se moure amb seguretat per internet i, en especial, pels diferents webs que compleixen la descripció de xarxes socials. A més a més, ho han fet des de prismes distints, marcats per l'especialització particular de cadascú.

Diversitat de mirades
El recorregut s'inicià de la mà d'Ajo Monzó, directora de Xarxa Infojove, i d'Àlvaro Bogajo, pertanyent a Xarxa Segura. Ells varen ser els encarregats d'oferir una visió completa sobre variats sites -Facebook, Messenger, Youtube, MySpace...- per revelar així un nou món, amb un entramat propi i amb múltiples opcions de creativitat, lleure, aprenentatge, identitat i organització i ús dels lligams socials.

La zona dels paranys hi ha estat també ben retratada. Bel Llodrà, de l'Ibit, donà pistes per gestionar correctament la identitat i les relacions en el mitjà cibernètic i, per mitjà d'Antoni Bennàssar -director de l'Oficina de Defensa del Menor- i Sergi Pallerols -xarxa Infojove-, s'exploraren camps com la protecció de la imatge i es descriviren comportaments perillosos com el cyberbulling, el sexting i el grooming.

Una altra de les passejades interessants va ser la que oferí Mercè Morey per aproximar els pares i mestres a dades concretes d'usos reals que retraten els fills: en quines pàgines entren i per què, què hi fan, amb què o qui hi interactuen, etc. Així mateix, la ja esmentada Ajo Monzó dirigí una sessió ben interessant dedicada de manera monogràfica a les socioaddiccions.

Hi parlà dels usos abusius que poden conduir a addiccions i altres problemàtiques, però també establí l'oposició entre una utilització racional i una altra de considerada perillosa. Tot té un final i el d'aquest curs arriba aquest cap de setmana. Com a curiositat, les tres darreres classes s'han articulat des d'un punt de vista on-line i autònom. Com a colofó, els participants han d'investigar pel seu compte les possibilitats d'internet quant a la gestió i organització de les Apima en els recursos didàctics i visuals i en tota una àmplia varietat d'ítems per poder compartir amb els fills. Així, han de ser conscients d'on posen els peus i de quina manera s'assoleix millor la fita de treure'n el màxim profit. Amb les pistes oferides durant les jornades, segur que ho tindran més fàcil.