Pares i escola. D'aquest binomi deriva bona part del sentit que té la paraula "educació" per als nostres fills. Així, és en aquests dos àmbits que els més joves arriben a aglutinar experiències que van donant forma al seu futur professional i també personal. Com és de suposar, la consonància d'ambdós elements -família i centre escolar- esdevé fonamental a l'hora de mesurar els èxits en el procés educatiu de les noves generacions i, segons sembla, la interacció entre aquests dos agents no passa pels millors moments. Ana Vega, coordinadora del projecte de la Unió Europea anomenat Construcció dels indicadors de participació de pares en l'ensenyament obligatori, ha presentat aquests dies les primeres conclusions de la fase inicial d'aquesta investigació, en la qual participen diferents països europeus i que té marcat el 2011 com l'any de clausura de l'estudi.
Segons Vega, "les debilitats quant a la participació dels pares en el sistema educatiu espanyol no obeeixen a deficiències en el desenvolupament normatiu, sinó més bé a l'absència d'una cultura o dinàmica de participació real i efectiva". De la primera presa de contacte amb els resultats d'aquesta recerca, se n'ha tret que a l'Estat espanyol els pares gairebé justifiquen l'entrada als centres on estudien els fills atenent bàsicament a la resolució de qüestions burocràtiques, a més de mostrar actituds de certa apatia o indiferència cap a altres esdeveniments organitzats pels col·legis.
Endemés de tot això, convé remarcar que s'han detectat importants deficiències en els canals de comunicació entre l'entorn educatiu i les famílies. Vega explica que "en ocasions, les escoles no saben transmetre de manera òptima la vàlua d'alguns dels seus projectes educatius als pares".Altres problemes que ja han identificat aquestes primeres indagacions en la qüestió són el clima general de desconfiança que tenen alguns pares i mares en relació amb el personal que educa els seus fills, la manca de preocupació de molts de progenitors per l'educació dels menuts i la sobreprotecció que altres els atorguen i que, a més, confonen amb una bona formació.
Sigui com vulgui, els resultats que mostra l'estudi no són discordants amb altres dades extretes entorn d'aquesta realitat. En aquest sentit, segons les dades del Ministeri d'Educació, des de mitjan dècada passada -1995-, els percentatges de participació activa de les famílies espanyoles en associacions de mares i pares (AMPA) s'han reduït a més de la meitat, per passar del 56 al 22% en poc menys de tres lustres. La manca d'activitat d'aquestes agrupacions es fa palesa quan alguns consellers d'Educació de comunitats com ara Catalunya han arribat a assegurar que les AMPA només es gasten una cinquena part del pressupost com a conseqüència de la falta d'iniciatives.
Els pares donen l'esquena a l'escola
Els percentatges de participació activa de les famílies s'han reduït a la meitat en poc menys de tres lustres
Palma07/04/10 0:00
També a Ara
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Les AMPAs no fan res per ajudar als centres, únicament es dediquen a criticar els mestres quan els fills suspenen...