No és la quarta pel·lícula de la saga, sinó l'enèsima vegada que s'intenta arribar a un pacte per l'educació, pacte que s'hauria d'aconseguir, que els polítics tenen l'obligació d'assolir, però que les diferències són tan enormes que és impossible que s'arribi a l'acord. Andreu Mir, en aquesta mateixa pàgina explica molt bé les causes de les desavinences, però la meva anàlisi es basarà en el model d'escola, que consider que és la causa més important.
Bàsicament, i amb moltes variants, es defensen dos models d'escola, la que educa per formar súbdits i consumidors, la que accepta que uns tenen més raó que els altres, la que admet que uns poden aconsellar els altres, i que per tant, els que tenen més poca raó han d'obeir i els que reben els consells els han de seguir.
Aquest és el model d'escola autoritària, que segueix les consignes del neoliberalisme (causant principal de la crisi) i que cerca una escola on l'esforç s'utilitzi per a fer primer, on la competència entre l'alumnat sigui primordial a l'hora de l'aprofitament, enfront d'un altre model d'escola que pretén formar ciutadans educats, crítics amb totes les formes de poder omnímode i d'explotació, que siguin capaços de renunciar a aconseguir tota classe d'objectes no necessaris, per poder aconseguir minorar la fam i la misèria en el món.
El primer defensa que el professorat, que és el depositari de la ciència, ha de traspassar aquesta a l'alumnat, que és el que la desconeix. Per tant, com més brillant sigui el o la docent en la seva capacitat de comunicar, millor seran les seves classes; o el model on el professorat és el que ajuda l'alumnat, perquè aquest vagi adquirint el coneixement de la ciència a través del treball i de l'esforç en les seves recerques i en la seva investigació.
Missió impossible
10/03/10 0:00
També a Ara
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Supòs que hi ha un model d'escola que, prioritzant el que l'alumne descobreixi pel seu compte, i sigui crític, també vulgui transmetre uns valors educatius ferms, penso que l'objectivitat en educació és molt difícil, com ho és en qualsevol ciència, i que els professors d'alguna manera s'han de mullar.
Molt bona reflexió! Evidentment jo em decant pel segon model d'escola, aquella en la qual el professorat ajuda l'alumnat perquè pugui ajudar a ser un ciutadà ben educat i crític amb el que té al costat!
L'autoritarisme significa respecte??, comunicació??, lliberació de pensaments? crea disciplina??? etc L'autoritarisme crea pors, envejes, mals estars, lleva els possibles feed-backs que es puguin crear entre alumnes i mestres. Lleva raons i maneres de fer, lleva esforç als infants. No és no, sense possibilitats de pactar ni de raonar, ni d'arribar a acords. L'enfocament constructivista de la LOE que significa? predicar el que després socialment no es fa ni de forma política ni social? Que ens volen com a xotets de cordeta?, ens diuen fer i nosaltres hem d'obeir? ja va sent hora que els mestres comencin a fer mobilitzacions i ens decantem d'una punyetera vegada, per crear civisme, raó, ciutadans crítics, dins un món de respecte i benestar mental. Ajudem als alumnes a que aprenguin a pensar i ho fassin de la manera més correcta que puguin. Visca la democràcia civilitzada i no la que estam creant.