El xoc entre els dos convois esdevingué un dels accidents de tren més greus dels darrers anys a Europa. | ERIC VIDAL

TW
0

Les protestes bloquegen des de primera hora del matí els dipòsits de trens de diverses ciutats del sud del país i han provocat fortes pertorbacions en el trànsit ferroviari, segons els mitjans locals.

La companyia nacional de trens (SNCB) ha informat que el 85 per cent de les seves instal·lacions a la regió sud de Valònia s'han vist afectades d'una o una altra forma per la vaga i tem que les protestes s'estenguin.

Els conductors denuncien la degradació de les seves condicions de treball que, creuen, poden donar lloc a accidents com l'ocorregut ahir a Buizingen (sud-oest de Brussel·les), segons l'agència Belga.

Els principals sindicats asseguren no haver estat informats de l'acció, però han expressat la seva comprensió davant les protestes en reacció a l'esdeveniment.

Frenada automàtica

Entre tant, l'administrador delegat de la societat que gestiona la xarxa ferroviària belga, Luc Lallemand, que va assegurar ahir a la nit que la catàstrofe "es podria haver evitat" si els dos trens que van col·lidir haguessin comptat amb el sistema de frenada automàtica, ha precisat avui les seves paraules.

Segons Lallemand, amb el mecanisme de frenada el nivell de seguretat "hauria millorat", però no necessàriament s'hauria evitat el xoc.

Aquest sistema de frens, amb el que comptava només un de els convois, està previst que estigui instal·lat a tots els trens del país el 2013 per evitar que puguin superar semàfors en vermell.

Tot i que encara no s'han confirmat les causes de l'accident, les autoritats van assenyalar ahir que el sinistre podria haver produït-se en haver ignorat un dels trens un semàfor.

Seguretat en els ferrocarrils

Avui, la premsa belga dedica multitud de pàgines a l'accident i alguns diaris s'han llançat a denunciar la situació de seguretat dels ferrocarrils.

Entre ells, els francòfons "La Derniere Heure" i "La Lliure Belgique", que consideren "inacceptable" que no tots els trens comptin amb sistemes de frenada automàtica, especialment quan en els últims anys s'han invertit grans sumes de diners en estacions "faraòniques" com les de Lieja i Anvers.

"Podem permetre'ns multiplicar les inauguracions de vistoses estacions quan el nostre material rodador està obsolet?", es pregunta un dels diaris.

Així mateix, altres diaris com "Le Soir" demanen esperar al final de la investigació per treure conclusions, però recorden que els conductors han denunciat regularment el risc d'accident davant la falta de sistemes de frenada automàtica a molts dels trens.