Amb algunes setmanes del nou any completades, volem fer balanç de la penetració que té de moment l'adopció de sistemes telemàtics per part de les administracions pròpies de Balears (autonòmica, insular i local). Sobretot pel que fa als serveis lligats a internet que proporcionen a la ciutadania en general. En tot el complex procés, que és fonamentat en la Llei 11/2007 de l'administració electrònica, el 2010 ha de ser un punt clau. A partir d'aquest moment es reconeix i es promou la validesa dels mitjans informàtics per establir un punt preferent de connexió entre les persones i les organitzacions, i això sembla un moment transcendental en l'avanç de la societat de la informació.
A prop del ciutadà
No obstant això, la transició no està enllestida, ni prop fer-hi. Tot i que de manera progressiva s'afegeixen més possibilitats al catàleg de sol·licituds, tràmits i serveis en general que ofereixen els ajuntaments, els consells insulars i el CAIB, encara hi ha molt per reformar. Especialment en el nivell més intern de l'estructura i el funcionament interrelacionat d'aquestes institucions, que fins fa poc estaven molt lligades a la presencialitat física i als documents en paper.
El pla Anníbal, presentat el desembre passat per la consellera d'Innovació, Pilar Costa, resumeix aquestes voluntats i hi atorga una partida econòmica per materialitzar-les. Allò que persegueix, per tant, és acostar-se al ciutadà i alhora la interoperabilitat entre les diferents extremitats de l'Administració. Aquestes són les dues branques principals de la feina que cal concretar durant el 2010, que és empresa en especial per l'Oficina Tècnica d'Administració Electrònica. Les seves atribucions són extenses i van des de la planificació de transferència tecnològica fins a l'assessorament per assolir aquesta interoperabilitat.
Canvi de butzes
Fonts dels departaments públics del ram que treballen en aquest projecte asseguren que una part raonable de la feina pot estar acabada en els primers tres mesos de l'any, sempre subjecta als inconvenients de darrera hora que hi puguin sorgir. La premissa fonamental, segons ens asseguren, és treure a la llum cada tràmit en el moment adequat, quan sigui palès que el seu funcionament serà factible i eficient. Tanmateix, canviar les butzes i la manera de procedir de l'Administració no és tan fàcil com plantejar-ho. Cal pensar que tots els procediments han de ser igualment gestionats per funcionaris, persones, al cap i a la fi, que s'han d'avesar a desenvolupar la feina amb una nova metodologia.
De moment, aquestes resistències i les que implica el fet d'emprar la xarxa de cara a l'usuari, com també les dificultats d'accés i la mala connexió especialment pronunciada en determinats indrets, són alguns dels perills que poden truncar la implantació de l'e-Administració a les Illes. Així i tot, el procés ja s'ha engegat i no hi ha marxa enrere. Com a mostra d'això, esmentarem algunes dades escollides com a paradigma de la pàgina web institucional del Consell de Mallorca. La renovació de la seva fesomia, empresa des del 2007 i culminada amb una clara vocació de servei als ciutadans, s'ha traduït en l'increment d'un 30% del tràfic, àmpliament emparat per més i millors serveis per a les persones. Es verifica així la prioritat d'aquest aparador: ser més transparents, emfatitzant el contacte amb les persones (incloent-hi empreses contractants i també altres institucions). El camí potser és llarg, però amb aquesta fita en ment s'optimitzen extraordinàriament les relacions humanes.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.