TW
0

No falla. Com fa cada dimecres, avui Daniel s'encarrega d'anar a cercar la premsa que arriba a la porteria del seu centre. Carregat de diaris, entra somrient a l'aula en la qual ell i els seus companys del tercer d'ESO treballaran durant dues sessions alguns dels continguts que avui apareixen als diferents rotatius. La professora que els acompanya assegura que aquest és un sistema ben útil per enllaçar el volum de continguts curriculars que marquen diverses assignatures amb la realitat que els envolta cada dia. Ja siguin matèries ubicades dins l'àmbit social com altres que depenen dels avanços tècnics i, per suposat, les assignatures de llengües integren el conjunt d'àrees des de les quals es pot fer ús de la premsa, tot com a complement dels diferents recursos que formen part activa del procés d'aprenentatge.

Avui dia, de fet, ningú no posa ja en dubte que els diaris són uns elements dinamitzadors dels itineraris de formació. La utilitat dels periòdics a classe s'evidencia quan veim la diversitat de diaris de les Balears -i també d'àmbit estatal- que ja incorporen suplements setmanals que pretenen ser recursos didàctics amb vista a un tractament dins l'aula. Endemés, val a dir que la convocatòria de concursos i la prestació d'espais específics en els quals els alumnes poden participar per mitjà dels seus escrits -com ara Aplecs de Joves Periodistes, d'aquesta mateixa casa- corroboren la tendència.

En una altra escala, convé no deixar enrere el naixement de grans programes de col·laboració entre premsa i escola, com ara el conegut Newspaper in Education (NIE), que vostès poden fer servir a través de la web http://www.nieonline.com/. Es tracta d'un programa que es posà en marxa durant els anys trenta per iniciativa del New York Times i a hores d'ara té la participació de publicacions d'arreu del món. Tanmateix, els recursos no són escassos. Des d'algunes administracions, han creat programes encaminats a consolidar la figura del diari com a instrument de feina dins al classe.

En aquest sentit, el Ministeri d'Educació té en vigor un projecte titulat "La premsa, un recurs didàctic", que proporciona d'una manera senzilla ginys per als mestres i professors perquè puguin fer feina utilitzant aquests elements. Convé dir que aquestes tasques poden ser aprofitades també des de casa pels pares que vulguin consolidar els coneixements dels fills. Per ventura, és el bloc de treball amb la premsa digital el que resulta més aprofitable a la llar.

Un elevat valor pedagògic

Actualment, la gran quantitat d'informació que reben els més joves de vegades és mala de gestionar per ells mateixos. En conseqüència, l'enorme disparitat de mitjans genera vertaderes muntanyes d'informació farcida de missatges que, en moltes ocasions, els arriben de manera desordenada. A més de tot això, és habitual que molts d'aquests alumnes consumeixin amb freqüència informacions que no estan adaptades al seu nivell cognitiu, la qual cosa els pot arribar a generar problemes a mig i a llarg termini. Vet aquí, doncs, la vàlua d'aquesta mena d'activitats, atès que és una tasca dels educadors proporcionar els instruments perquè els deixebles siguin capaços de depurar adequadament les dades provinents dels mitjans.

Com és de suposar, l'entrada de la premsa a l'aula facilita que els alumnes tinguin un acostament millor i més intens a la informació, a més de gaudir de l'oportunitat de millorar en les tècniques de comprensió de textos, com també d'experimentar avanços notables en l'expressió de missatges gràcies a un domini més acurat del llenguatge. D'aquesta manera, el diari és aprofitable en tots els àmbits formatius: a l'etapa d'Infantil es pot reforçar el procés de lectoescriptura; a Primària es poden treballar aspectes relatius a la morfologia i a Secundària es poden exemplificar els diversos gèneres de textos escrits.

Endemés, l'anàlisi del contingut de diversos rotatius arriba a ser un element que ajuda a despertar un sentit crític i més reflexiu de tota l'actualitat que envolta aquests infants i joves. El simple exercici de tractar i analitzar la mateixa notícia des de diaris distints pot contribuir a possibilitar que l'alumne sigui capaç d'albirar diferents punts de vista que l'ajudin a posicionar-se a favor d'un o de l'altre. El foment de la recerca també esdevé una de les virtuts d'aquestes pràctiques: de fet, aprendre a cercar una determinada informació és una habilitat prou apreciada tant en l'esfera acadèmica com en la laboral.