Aquests policies vigilen el trànsit de passatgers a la terminal de l'aeroport de Frànkfurt. | RALPH ORLOWSKI

TW
0

Les mesures de seguretat s'extremen. Després de l'atemptat frustrat contra un avió de Northwest que cobria la ruta Amsterdam - Dretroit amb 278 passatgers, els dispositius per prevenir possibles atemptats s'ha endurit arreu del planeta.

Algunes fonts de l'FBI "confirmaren" la vinculació d'Umar Faruk Abdulmutallab, el jove de 23 anys que intentà fer esclatar un artefacte explosiu dins l'areonau, amb Al Qaeda. Això féu augmentar l'alerta. El president dels EUA, Barack Obama, ha ordenat la revisió de l'actual normativa de seguretat aèria i ha reconegut les deficiències del sistema. De fet, s'ha pogut saber que el mes de novembre Abdulmutallab fou afegit en una base de dades nord-americana de sospitosos de terrorisme amb el qualificatiu d'"exclòs per volar". A més, el seu pare hauria contactat recentment amb l'Ambaixada dels EUA a Nigèria per alertar de la radicalització del seu fill i que planejava alguna cosa. Londres a mitjan any ja prohibí l'entrada del jove, que aconseguí passar els explosius sense cap tipus de problema tant a Amsterdam com a Lagos.

Les primers investigacions apunten que la trama per atemptar contra l'avió de Northwesthauria s'hauria planejat al Iemen. Segons les autoritats, Abdulmutallab s'hauria posat en contacte via internet amb un imant radical iemenita que posteriorment el connectà amb líders d'Al Qaeda a un poble al nord de la capital del país, Sanà, on s'hauria enllestit el pla.

Plans frustrats

Això no obstant, les coses no sortiren com esperava. Encara que segons la investigació l'explosiu que volia emprar era tetranitrat de pentaeritritol (PETN), d'altíssima potència, l'artefacte no arribà a esclatar. L'explosiu era compost per un paquet d'uns 15 centímetres i una xeringa amb un líquid. Ambdós estaven cosits a la roba interior del jove per dificultar-ne la detecció. Tant els passatgers com la tripulació explicaren que el jove va estar 20 minuts al bany abans de tornar al seient. Abdulmutallab indicà que no es trobava bé. Minuts després, començaren a sentir-se des del seu seient petites explosions similars a les d'un petard, abans de contemplar com la cama d'Abdulmutallab començava a cremar. Va ser llavors quan el jove fou reduït per un altre passatger, l'holandès Jasper Schuringa, que aconseguí, al costat d'altres membres de la tripulació, apagar el foc amb extintors. La tragèdia aquest cop es pogué evitar.