TW
0

L'informe TALIS intenta esbrinar quines són les condicions de l'ensenyament i l'aprenentatge que fan que els resultats de l'informe Pisa sobre l'alumnat siguin els que són. S'ha realitzat mitjançant una investigació amb enquestes al professorat de Secundària i a les direccions corresponents.

És important constatar que la majoria del professorat investigat pensa que la seva tasca és facilitar l'aprenentatge de l'alumnat i donar-li suport, perquè aquest trobi la solució i les respostes per si mateix. Aquest era el punt de vista de la blasmada LOGSE i és el que defensa el constructivisme. A l'Estat espanyol també guanya aquesta opció, però per la mínima. S'ha de dir que allà on s'utilitza aquest sistema de treball també existeix un millor clima de feina a les aules. L'utilitzen majoritàriament els països l'alumnat dels quals va destacar a l'informe Pisa.

L'altra metodologia més usada i que guanya només a Itàlia és la dels que consideren que la seva tasca fonamental és transmetre coneixements i ensenyar les solucions correctes. Aquesta metodologia és la que reivindica aquí la dreta conservadora i part del professorat; solen ser els que més renou fan. Fins i tot el pla Bolonya reivindica la metodologia guanyadora al TALIS.

L'única contradicció existent és que a quasi tots els països s'empren activitats estructurades per a tota la classe, mentre que el mètode constructivista exigeix maneres de treballar adaptades a les necessitats individuals i que les activitats requereixin una participació més activa de l'alumnat. Un altre problema és que el 60% de les direccions de l'Estat espanyol manifesten que existeix un clima negatiu a les classes. La planificació del treball a l'aula i la millora del clima de la classe són aspectes que necessiten treballar-se i millorar-se.